29 de juliol 2007

‘Nora’ es revela contra la falsa moral i els costums establerts


29 de juliol de 2007

L’arenyenc Jordi Pons porta al Monumental ‘Nora’, una adaptació fresca i àgil de ‘Casa de nines’, l’obra més emblemàtica del noruec Henrik Ibsen
per Xavier Alomà/ E. Castro


Una escena de l'obra
Nora és el personatge més emblemàtic de l’autor noruec Henrik Ibsen, una dona que a finals del segle XIX va sacsejar el públic europeu amb el camí cap a l’emancipació i el coneixement personal que emprèn al desenllaç de l’obra Casa de nines, una forma de vida de la qual la dona semblava privada pel pensament de l’època, sobretot si, com Nora, era muller i mare. El proper diumenge 29 a les 9 de la nit la companyia Fènix Teatre, sota la direcció de l’arenyenc Jordi Pons, presenta Nora, una adaptació del text d’Ibsen que tancarà la programació de teatre de Les Santes.L’obra és un drama contemporani en el qual l'individualisme dels personatges s'enfronta a la moral i als costums establerts. Nora, una dona fidel que estima el seu marit profundament, es troba en greus dificultats financeres després d’haver-lo dut a Itàlia per guarir-lo de la malaltia que el consumia. S’endeuta d’amagat seu i, per tal d’obtenir una garantia de crèdit, falsifica la signatura del seu pare moribund. Quan el seu marit, defensor a ultrança de la integritat moral, se n’assabenta i, tot i haver-li salvat la vida, considera el gest generós de Nora com un acte indigne a causa de la incorrecció formal. En aquest punt, Nora descobreix l’aura de falsedat present en tot allò que l’envolta. El seu marit comença a tractar-la com una esclava insubmisa, que només tindrà el perdó a través de la humiliació. Finalment, Nora es revolta: abandona la família per refer la seva vida fora d’una casa en la qual ha estat reclosa i envoltada per una felicitat aparent, com una nina despreocupada que deixa que els altres decideixin per ella i hi juguin.El muntatge de Jordi Pons aposta per la frescor i l’agilitat: “Hem volgut donar a l’obra un tractament gairebé cinematogràfic”, assenyala el director. “La utilització del flashback ens ha permès veure l’obra amb perspectiva, reduint la llargada de l’original per tal d’accentuar tots aquells aspectes que per a nosaltres són més colpidors”, afegeix. Pel que fa a la dramatúrgia, Pons s’apropa a la intenció fonamental de l’autor, la de defensar l’autonomia de pensament i d’actes de qualsevol ésser humà. “El que més m’ha interessat és el procés que emprèn Nora com a ésser humà cap al desvetllament d’una nova vida, un viatge difícil i dolorós cap al coneixement d’un mateix, deixant enrere tots aquells aspectes embrutidors que ens fan viure en la mentida, la hipocresia o la covardia”, considera el director.Diumenge, dia 29 · A les 9 del vespre al teatre Monumental. Preu: 9,50 / 7,80 euros.

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...