25 de febrer 2011

La Beckett llança una mirada al teatre alemany contemporani

El Low Cost Project presenta dues peces amb el món de la parella com a nexe
Els directors comparteixen els tres intèrprets, equip tècnic i escenografia

dues obres d'autors alemanys contemporanis: Gos, dona, home, de Sibylle Berg, i En estat d'excepció, de Falk Richter. Dos directors (Rafa Cruz i Ricard Gázquez) que es posen d'acord per muntar-les. I en una producció batejada amb un nom que no necessita aclariments: Low Cost Project. És a dir, comparteixen els tres intèrprets (Jordi Figueras, Carme González i Guillem Motos), traductor (Albert Tola) i equip tècnic. Per exemple, l'escenografia és la mateixa per a les dues obres, que es representaran en dies alterns.

Gos, dona, home - Fins al 13 de març - Dc. i dv., 22.00; ds., 20.00 - 18 i 25 ¤ (abonament dues obres) En estat d'excepció - Fins al 13 de març - Dj. i ds., 22.00; dg., 19.00 - 18 i 25 ¤ (abonament dues obres)
Cruz i Gázquez van trucar a la porta adequada, la de la Beckett. La sala ha estat escenari recent de la nova dramatúrgia alemanya i a més acull amb gust experiments que «proposen un joc a l'espectador», diu el director, Toni Casares. Considera, a més, que el teatre alemany és un model de referència, «perquè és un llenguatge en contínua evolució i amb desig d'incidir en la societat del seu temps».

EN DIUMENGE
Cruz i Gázquez van escollir els seus textos amb independència, encara que tots dos se centren en el món de la parella i tots dos succeeixen en un diumenge. Per a Cruz la pregunta que es fa Sibylle Berg a Gos, dona, home és rotunda: ¿És difícil estar sol? La resposta arriba a través d'«un conte àcid, amb gran sentit de l'humor», explica el director.

La història es dibuixa a través de la trobada d'una parella, entre els 40 i els 50, en una cita a cegues. Ella és una dona sola, desesperada, neuròtica, que converteix l'home en una víctima. «El discurs de l'autora, una dona, és misogin», ressalta Cruz. El tercer personatge és una mirada de l'exterior: un gos que es troben al carrer. Guillem Motos és aquest gos que es dirigeix a l'espectador descrivint aquella impossibilitat d'estimar per l'egoisme.

'THRILLER' FUTURISTA
Menys humor hi ha en En estat d'excepció, un thriller futurista que connecta amb temes d'actualitat, segons Ricard Gázquez. Ho fa a partir de la intimitat d'una parella amb un fill adolescent. És una família que procedeix d'un extracte més humil però que ha progressat en l'escala social.

«Ella és més dominant i es posa al capdavant de la família. Tot comença com una broma, «absurda», diu Gázquez, que destapa la caixa dels trons amb temes com l'autocontrol, una vida programada o l'obsessió per la seguretat. Al mig, un jove conflictiu. «Quan faig de gos em sento el fill de la parella i quan sóc l'adolescent em sento com un gos», diu Guillem Motos.

publicat per
José Carlos Sorribes
www.elperiodico.cat
18 de febrer de 2011

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...