23 de setembre 2014

Asier Etxeandia porta el seu èxit 'El intérprete' al Teatre Coliseum


publicat per
16 de setembre de 2014

L'actor repassa les cançons de la seva infància en una impressionant 'performance' musical
Aquest espectacle que barreja el cabaret i el drama es presenta a Barcelona aquest divendres, dissabte i diumenge


El seu personatge a la sèrie 'Un paso adelante' li va donar la fama, encara que, com diu ell mateix, “ja tenia el cul pelat de fer el teatre més artesanal i fins i tot televisió a ETB”. Amb tot, Beni, aquell personatge, li va obrir a Asier Etxeandia (1975, Bilbao) les portes per arribar a ser, entre altres, el carismàtic MC del musical 'Cabaret'; l’Enrique de la pel·lícula d’Emilio Martínez Lázaro 'Las 13 rosas'; l’impressionant Kurt Zorn de 'La avería', obra de teatre dirigida per Blanca Portillo que li va proporcionar els premis Max i el de la Unió d’Actors fa un parell d’anys; i infinitat de personatges en sèries de televisió com 'Amar es para siempre', 'Herederos' o ara 'Galerías Velvet', entre moltes altres, que li permeten simultaniejar la seva feina al cine, el teatre i la televisió amb experiments difícils de classificar com aquest personalíssim 'El intérprete', una 'performance' musical dramatitzada que neix de la seva pròpia experiència vital i arrasa allà on va, fent ballar un públic que s’hi entrega i surt sempre entusiasmat.

¿Com va néixer ‘El intérprete’?

He necessitat cantar des que tinc ús de raó, però era una cosa que havia deixat de banda durant molt de temps, no m’atrevia a fer-ho, perquè si cantava, havia d’explicar...

¿Es refereix a explicar coses íntimes?

Un intèrpret que canta és una mena de prolongació de si mateix, una actitud que vol transmetre, i jo sabia que aquesta actitud tenia a veure amb la meva infància i el que passava a la meva habitació quan tornava de l’escola.

¿I com és possible que una cosa tan íntima, tan personal, hagi aconseguit arribar a tanta gent?

'El intérprete' va néixer en una època terrible en què no tenia ni un duro ni perspectives professionals, va ser com un acte psicomàgic amb el qual poder capgirar-ho tot per aconseguir confiança en mi mateix. I resulta que els meus problemes de la infància eren molt semblants als del públic, molta gent s’havia sentit tan menystinguda com jo.

¿Les cançons el van salvar?

Al veure la reacció del públic vaig comprendre que per guanyar alguna cosa a la vida t’has d’atrevir a fer el que et fa més vergonyeta. Quan com a artista trobes una cosa que et fa vergonya o et fa tremolar o t’acolloneix, ho has d’explorar fins al final. I a mi cantar sempre m’havia provocat aquestes coses.

Però aquest repertori, amb cançons de Kurt Weill, Héctor Lavoe, Lucho Gatica, Chavela Vargas, La Lupe, Gardel, Talking Heads, David Bowie, Rolling Stones, ¿és el d’un nen?

És que he tingut la gran sort que els meus pares tinguessin a casa una música increïble. Jo, de petit, ja em sabia les cançons que després vaig interpretar a 'Cabaret', per exemple, i així amb moltes altres.

Cada espectacle és una sessió maratoniana que riu-te’n del gimnàs.

Surto molt alterat, esgotadíssim, hi ha dies que no puc ni respirar fins a una hora després. Són moltes emocions i un esforç físic brutal, acabo ensorrat, però amb una sensació de pau interna molt gran, com de maduresa.

Sempre ha dit que els personatges físics li agraden.

Sí, perquè quan suo sento que estic fent un treball important.

¿Què li deu a Beni, el seu personatge a ‘Un paso adelante’?

Visibilitat, encara que jo ja havia fet tele a ETB. Quan me’l van oferir em vaig dir: “¡Quina meravella!”, però després em vaig sentir molt mercenari i em va agafar un estrès terrible. Vivia un moment emocional molt important a la meva vida, es va barrejar l’amor amb la feina i es va convertir en una cosa terrible per a mi perquè jo volia experimentar, estudiar dansa i seguir cantant, i no podia, no hi havia temps per res.

No devia ser fàcil deixar la sèrie.

Érem joves, era la nostra primera sèrie i se’n van aprofitar una miqueta, però jo ja venia amb el culet pelat i vaig decidir anar-me’n. Em van dir una cosa així com: “Asier, si no canvies la teva actitud haurem de prescindir de tu”, i jo els vaig contestar: “Bé, si no canvieu la vostra actitud, me n’hauré d’anar”. Em van amenaçar que mai més treballaria a la televisió.

I després van arribar papers a ‘Cuéntame cómo pasó’, ‘Motivos personales’, ‘Herederos’, ‘Los hombres de Paco’, ‘Amar es para siempre’ i ara a ‘Galerías Velvet’.

Sí, i m’han tractat sempre amb un gran respecte. Em flipa la televisió i m’encanten aquests papers que em permeten fer altres coses perquè, encara que he de confessar que m’agradaria que m’oferissin un protagonista, reconec que és una feina molt gran que, a més, no et permet fer res més.

I entre totes aquestes coses que sí que pot afrontar en l’actualitat hi ha el teatre i el cine: acaba de rodar amb Penélope Cruz.


Sí, sí, hem acabat no fa gaire el rodatge de la pel·lícula 'Ma Ma', de Julio Medem, però és que així que el vaig acabar em vaig incorporar al de 'La novia', de Paula Ortiz. No he parat. I, a més, des de mitjans d’agost estic amb la gira d’'El intérprete', que durarà fins a finals d’any. I al mateix temps preparant un projecte fabulós per a l’any que ve del qual encara no vull parlar, i que serà increïble...

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...