15 de setembre 2020

Superar les incerteses



Xavier Albertí ha cons­truït la tem­po­rada 2020/21, la del seu comiat, mirant de recu­pe­rar el màxim dels títols que van caure la tem­po­rada pas­sada per la pandèmia. Evi­dent­ment, això ha impli­cat que algu­nes obres (que no han trans­cen­dit) pre­vis­tes pel 20/21 sal­tin més enda­vant. La nova direc­tora Carme Por­ta­celi ja ha accep­tat la situ­ació i les anirà aco­llint a la pro­gra­mació que dis­se­nyarà a par­tir del 2021/22, segons deia ahir Albertí. La tem­po­rada res­pon al lema de neó que pre­si­deix el vestíbul de la Sala Gran: Res­pos­tes i incer­te­ses. És pro­vo­ca­do­ra­ment equívoc, perquè fa anys que el tea­tre no dona solu­ci­ons als grans pro­ble­mes soci­als, sinó que for­mula pre­gun­tes i dub­tes. Albertí, insi­nua, ha tei­xit una pro­gra­mació amb per­so­nat­ges que demos­tren dinàmiques de superació. I ho ha fet ate­nent les veus feme­ni­nes i també els talents d’una gene­ració més jove. Casu­a­li­tat o no, dues deman­des que s’exi­gien al TNC en els últims anys.
Com ja es va avançar abans de vacan­ces, la presència de direc­to­res a la Sala Gran és majo­ritària. I es pre­senta una autora con­tem­porània cata­lana (Lluïsa Cunillé amb L’empe­ra­driu del Paral·lel, una peça que rei­vin­dica els feliços anys trenta de la revista i recu­pera reper­tori del Paral·lel) a la Sala Gran, per pri­mer cop. També és majo­ritària la presència feme­nina en l’auto­ria i la direcció de la Sala Petita. I es manté un nota­ble equi­li­bri a la Sala Tallers.
En la pre­sen­tació d’ahir es van reve­lar nous mun­tat­ges: Clàudia Cedó (Mare de sucre inter­cala actrius pro­fes­si­o­nals amb els d’Esce­na­ris Espe­ci­als per par­lar del desig de mater­ni­tat de “per­so­nes amb sin­gu­la­ri­tats per­so­nals”); Llàtzer Gar­cia (La font de la pólvora refle­xi­ona sobre els gue­tos a par­tir del barri de Girona); Ivan Mora­les (Heroïnes o res, és una peça feta amb joves per adreçar-se a joves); La Calòrica (De què par­lem men­tre no par­lem d’aquesta merda); Pau Carrió (premi Quim Masó 2020, Tes­ti­moni de guerra), i Anna Maria Ricart/Joan Arqué (Encara hi ha algú al bosc, un tea­tre docu­men­tal sobre les dones que van se vio­la­des a Bòsnia i els seus fills). És cert, que la pro­gra­mació no obvia els clàssics com San­ti­ago Rusiñol (L’hèroe), Josep Maria de Sagarra (Gala­tea), Ten­nes­see Willi­ams (La nit de la iguana) o Simone de Beau­voir (La dona tren­cada).
El TNC no començarà la tem­po­rada fins l’1 d’octu­bre i a la Sala Petita. Ho fa amb una desena de monòlegs per evo­car el Deca­meró de Boc­cac­cio i també la pel·lícula de Paso­lini, estre­nada fa mig segle: en moments de crisi, la soci­e­tat se supera.
Comiat de vuit tem­po­ra­des
Albertí tanca la seva vui­tena tem­po­rada en la direcció artística. Ho farà amb una actu­ació pre­vista pel Grec Billy’s vio­lence, de la Need­com­pany. S’emo­ci­o­nava ahir en pen­sar que, 25 anys enrere com a direc­tor del Grec, va ser el pri­mer que els va con­vi­dar a Bar­ce­lona (els va pro­gra­mar a La Villar­roel, que va con­vo­car poca gent, i ara arri­ben com a grup de renom inter­na­ci­o­nal). També Albertí cele­bra que La Vero­nal pre­senti core­o­gra­fia de Mar­cos Morau a la Sala Gran (Ope­ning night). I que Ani­mal Reli­gion signi una peça de circ, Ahir. a la Sala Petita, i que Lali Ayguadé tan­qui la tri­lo­gia sobre iden­ti­tat amb Hid­den. De la tem­po­rada pas­sada, res­cata Mon­roe-Lamarr, una peça de Car­les Bat­lle que fic­ci­ona una tro­bada entre les dues ico­nes del cinema, poc abans de la seva auto­des­trucció. També té bon ull amb el tea­tre fami­liar, que tras­llada, en bona part, al jardí: Full house, d’Eléctri­co28, i L’horta, d’Horta Tea­tre, estre­nats a Fira Tàrrega 2019 i un con­cert d’El Pot Petit. També recu­pera Kàtia, de Tea­tre Nu, que ja va emo­ci­o­nar en la Mos­tra d’Igua­lada del 2018
La direcció artística d’Albertí té dos grans valors: per una banda, ha acon­se­guit impli­car el TNC amb mol­tes enti­tats cul­tu­rals, fet que ha permès molts èxits, com ara recu­pe­rar una col·lecció ambi­ci­osa de tea­tre. Avui hi ha uns 120 clubs de lec­tura que regu­lar­ment lle­gei­xen obres de tea­tre i que aquesta experiència els ha ini­ciat a l’escena. També des­taca el seu tre­ball de recu­pe­ració a través dels Epi­cen­tres. Aquest any hi ha sessió doble perquè el de Pio­ne­res (dra­ma­tur­gues del segle XIX i XX) es va haver d’atu­rar per culpa de la pandèmia. Així, es recu­pe­ren les obres pre­vis­tes (algu­nes lec­tu­res que s’havien de fer al MNAC, ara es faran a la Sala Petita) i Soli­tud. Sobre Víctor Català, Albertí cele­bra que el Tea­tre com­plet a punt de publi­car des­co­breixi obres de Cate­rina Albert que, fins ara havien que­dat tan­ca­des en caixa a l’Escala, incom­pren­si­ble­ment. El capítol de l’Epi­cen­tre de la 20/21 anirà sobre el món del Paral·lel. De fet, la recu­pe­ració de Mal­di­tas plu­mas, de Sol Picó, esdevé un oportú pròleg al cicle.
El TNC sen­ten­cia que el tea­tre és segur. Per evi­tar aglo­me­ra­ci­ons es reco­ma­narà una hora d’entrada depe­nent d’on sigui la butaca reser­vada i es garan­ti­ran també les sor­ti­des esgla­o­na­des. S’ha resolt, doncs, una de les pre­o­cu­pa­ci­ons que tenia el tea­tre públic per no reo­brir al mes de juny (després de veure com el Mer­cat de les Flors o el Grec havien superat aquest repte durant el fes­ti­val d’estiu).

El TNC s’afegeix a les reivindicacions d’Adetca
La directora executiva del TNC, Mònica Campos, adverteix que la venda d’entrades per als espectacles s’anirà fent per trams. Ara, per exemple, posen a ls venda els espectacles d’octubre i novembre. Mantindran la reducció del 50% d’aforament que exigeix el Procicat. Tot i així, ahir el TNC s’afegia a la demanda de Focus (que ho va reclamar en la presentació de dilluns al Romea) i d’Adetca i la plataforma Actua Cultura des de fa algunes setmanes que “els aforaments es puguin ampliar”. És un clam que es fa cada cop més necessari per donar viabilitat econòmica a les sales de teatres, de concerts i de cinema. Actualment, el servei de venda d’entrades del TNC ja permet fer compres per grups de conveniència que permetria aprofitar millor els aforaments mantenint la distància de seguretat.
De fet, ahir mateix, l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca) i l’Associació de Productors i Teatres de Madrid (Aptem) defensaven que els espais d’exhibició poden ser un “model a seguir” per a altres sectors de l’activitat econòmica i cultural. Coincidint amb la imminent posada en marxa de la temporada, les dues patronals van voler recordar el compromís amb la seguretat i van voler transmetre un missatge de confiança.
Campos està convençuda de les ganes del públic de tornar a omplir les sales. Ahir a la tarda van fer una presentació per a abonats. Les reserves per assistir-hi s’havien exhaurit en només mitja hora.

+ info – publicat per
Jordi Bordes
elpuntavui.cat

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...