publicat
per
26 de novembre de 2014
El festival Temporada Alta va acollir durant la Setmana de
Creació Contemporània 70 professionals provinents de 12 països diferents que
des del 20 al 23 de novembre han pogut veure una dotzena d’espectacles entre
els quals destacaven 8 projectes de creació catalana. La dansa ha estat la
disciplina predominant durant aquests 4 dies d’intensa programació amb 7
propostes, algunes de les quals estaven incloses dins de la tercera edició del
cicle #FF80. El Canal, Teatre de Salt, Auditori de la Mercè, Església de Sant
Domènech, Teatre Municipal de Girona, Sala La Planeta i el Casino de Girona han
estat els espais escènics que, repartits entre Girona i Salt, han acollit totes
les propostes.
Aquest cap de setmana, el festival també ha acollit la 4a
Trobada de Programadors, una proposta que compta amb el suport de l’Institut
Ramon Llull, i que s’encara a professionals nacionals i internacionals del
sector de les arts escèniques que visiten Girona per conèixer què es fa a
Catalunya. La trobada d’enguany ha tingut un doble objectiu: d’una banda, el
d’organitzar activitats professionals per presentar-hi les darreres propostes
d’artistes nacionals amb l’objectiu de posar en contacte programadors i
creadors i, de l’altra, afavorir possibles coproduccions i programacions de caire
internacional. La Trobada de Programadors ha congregat professionals vinguts de
12 països Europeus i Sud-americans: França, Itàlia, Portugal, Holanda,
Anglaterra, Àustria, Argentina, Colòmbia, Brasil, Alemanya, entre d’altres. El Théâtre Ôdeon de París, el Festival
Foreign Affairs de Berlín, el Festival di Napoli o la Scène Nationale La
Filature de Milhouse eren algunes de les reconegudes institucions en arts
escèniques que han viatjat a Girona per veure el mercat nacional. “El públic de
Nàpols ha sentit a parlar molt bé de les arts escèniques catalanes, sobretot en
matèria de dansa, però no n’hem programat mai cap i no és habitual. El festival
Temporada Alta ens permet l’accés a aquesta disciplina i així poder veure la forma de treballar dels coreògrafs
catalans i contractar bons espectacles” afirmava Gaia Silvestrini, programadora
del Festival de Nàpols, que assistia al festival per primera vegada. També era
el cas de Mariana Bellotto, vinguda de la Central de Creación d’Argentina que
valorava l’experiència com a “molt enriquidora i totalment recomanable a tots
els professionals del sector de les arts escèniques a nivell internacional”.
També van assistir 30 professionals del país entre els quals destacaven
festivals i institucions com el Mercat de les Flors, el Teatre Nacional de
Catalunya o FiraTàrrega. La Setmana de Creació Contemporània va cloure el
diumenge 23 després de la representació de l’espectacle de Jan Fabre. Durant el
transcurs del dia els artistes i programadors es van reunir als Jardins de la
Mercè de Girona amb la finalitat de posar en contacte directe els artistes que
havien presentat les seves propostes i els programadors per facilitar possibles
coproduccions o contractacions. Entre els espectacles programats, destacava
l’obra d’artistes internacionalment reconeguts com Angélica Liddell,
encarregada d’obrir la Setmana de Creació Contemporània el dia 20. L’artista
més transgressora del panorama europeu va presentar una revisió rupturista de
Tandy, un personatge de l’Amèrica profunda nascut dels relats de Sherwood
Anderson; l’italià Romeo Castellucci visitava per primera vegada Girona amb
l’espectacle Juli Cèsar. Trossos (Julio Cesare. Pezzi Staccati); i Jan Fabre
coreografiant a Cédric Charron en l’espectacle Espera, espera, espera, …(pel
meu pare), Attends, attends, attends….(pour mon père), una carta dedicada al
pare fidel amb clares referències a les principals obsessions del creador
belga: la vida en tensió i la por a la mort, la força bestial de la vida que
agonitza. Monstres, de Xavier Bobés, i Los Esqueiters, la darrera producció de
Nao Albet i Marcel Borràs, han estat algunes de les propostes catalanes
presentades a les jornades d’aquest cap de setmana, que s’han barrejat amb les
d’artistes de fora de Catalunya amb tirada internacional, com Fla.Co.Men
d’Israel Galván, que amb el seu nou espectacle de flamenc d’avantguarda va
aconseguir fer alçar de la cadira tota la platea del Teatre Municipal de
Girona. La Setmana de la Creació Contemporània també ha coincidit amb la 3a
edició del projecte #FF80, un cicle que el festival organitza conjuntament amb
El Graner, espai de creació de la dansa i les arts del moviment vinculat al
Mercat de les Flors, dedicat a la internacionalització de la dansa. La
programació del cicle, formada per El Conde de Torrefiel, La Veronal, Aimar
Pérez Galí, María Campos Arroyo, Pere Faura i Lali Ayguadé, es complementava
amb la trobada de joves coreògrafs nacionals nascuts als voltants de l’any 80.
Una vintena d’artistes s’han reunit durant tota la setmana en una masia propera
a Girona per intercanviar punts de vista sobre la seva manera de treballar i
entendre la dansa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada