09 de gener 2015

La Monyos torna al Xino



publicat per
www.elperiodico.cat
27 de desembre de 2014
Imma Fernández

Empar López homenatja l'icònic i pintoresc personatge amb un musical «alegre i amable» que recrea la seva vida i la Barcelona del 1910 Teresa de la Torre interpreta la protagonista
A Empar López, directora i ànima del Teatre del Raval, la seva àvia li deia de petita: «Seràs més famosa que la Monyos». Una frase, transmesa de generació en generació, que va immortalitzar la figura, extravagant i pintoresca, de Dolors Bonella i Alcanzar, la Monyos, pels vistosos recollits que coronaven un cap castigat. Es passejava Rambla amunt Rambla avall cantant i ballant amb les seves penes. Diuen que la pèrdua d'una filla la va tornar boja. I diuen moltes altres coses, entre la veritat i la invenció. Perquè ella, anota López, no parlava de les seves espines, del seu passat. Es limitava a lluir les flors que li regalaven i a somriure.

López no va arribar a conèixer-la, però la seva àvia es va encarregar de transmetre-li la fascinació per la icona barcelonina. «Jo era una nena molt presumida, i mentre la meva àvia em pentinava i em repentinava amb brillantina em deia que seria més popular que ella. M'explicava que era molt alegre i volia ser artista, mai em va dir que estava boja, com deien altres. Quan jo anava a la Rambla sempre la buscava, encara que la meva àvia em repetia que era morta». La Monyos ja havia passat a millor vida (va morir el 1944), però ara la directora li ha pogut retre homenatge al seu teatre, a un pas d'on ella va viure, al carrer de la Cadena (avui Rambla del Raval). «Sempre la vaig considerar una víctima de la societat», afirma. Sota la seva direcció, La Monyos. El musical rescata la seva partitura vital -amb algunes notes fictícies- i rendeix un «tendre i alegre» tribut a la Barcelona de principis del segle XX. I a la Rambla que el turisme es va endur.

Albert López Vivancos firma el llibret i Pedro Pardo, la direcció musical. L'actriu Teresa de la Torre recrea la protagonista i completen el repartiment Itziar González, Oscar Mas, Cristina Murillo, David Mauricio, Helena Jara i Agustí González Salvador. Quatre músics (piano, violí, contrabaix i bateria) els acompanyen amb un variat repertori que inclou tango, xarleston, cant coral...


L'autor explica que no va voler dibuixar una «caricatura» del personatge i va furgar darrere la seva estrafolària façana. Entre pinzellades més alegres, va traçar el dolor d'una mare per la pèrdua d'una filla. «Corren diverses versions. La pel·lícula de Mireia Ros [amb Julieta Serrano] explica que li van robar la nena. Jo prefereixo creure els que diuen que va ser atropellada». López Vivancos va optar per subratllar el contrast entre la seva animosa conducta al carrer, on disfressava el seu dolor amb cançons i balls, i «la gran pena i soledat que sentia a casa seva; allà apareixien tots els seus fantasmes». Ha situat l'acció el 1910, quan l'anunci del pas del cometa Halley va sembrar terror a tot el planeta -«tots es pensaven que s'acabaria el món i van embogir, i la premsa ho va alimentar»-. No va ser així, i la Monyos va prosseguir amb la seva alegre mascarada Rambla amunt, Rambla avall.

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...