28 de juliol 2013

Simfonia d'emocions al límit




24 de juliol de 2013
Imma Fernández
foto : Andrés de Gabriel

CLAUDIO TOLCACHIR, el creador de l'excel·lent 'La omisión de la familia Coleman', torna amb 'El viento en un violín', una altra «comèdia patètica» sobre uns personatges desemparats i maldestres abocats a l'absurd per amor

Té el do d'emocionar el públic amb les seves «comèdies patètiques». Drames que disparen el riure i després el congelen. Ho va fer amb aquella meravella, La omisión de la familia Coleman, que el va posar al mapa. Claudio Tolca-chir torna amb una altra simfonia de realisme portat a l'extrem: El viento en un violín, presentada al Temporada Alta 2010, que recala al Romea des d'avui fins dissabte. Aquesta vegada, l'autor i director argentí salta a escena amb els seus: la fantàstica troupe de Timbre 4.

«És una història que parla de l'amor en molts sentits», resumeix el dramaturg, que entrellaça dos nuclis familiars. L'amor entre dues noies que busquen el seu fill de forma desesperada i violenta; i el d'una mare disposada a tot pel seu fill, que en aquesta gira encarna Tolcachir. «És un noi perdut, sense interessos, fins que després de ser obligat, a punta de ganivet, a concebre un fill descobreix que desitja ser pare», avança.

Tolcachir encara no ha debutat en la paternitat, però ha portat el seu desig a la ficció. «Invento històries que em commoguin i em diverteixin i que també estan plenes de les meves obsessions i desitjos personals, no de la meva biografia». S'identifica, diu, amb la major part de les incapacitats, malapteses i misèries dels seus personatges. «El teatre és l'ocasió per mirar en un mirall deformat totes les debilitats, extremar-les i fer-les sortir a la llum».

A un pas del que és patètic

A aquest malabarista de les emocions li interessa caminar a «un pas del que resulta patètic», també en la vida real, «on un no sap ben bé com reaccionar davant determinades circumstàncies: si riure o plorar, acostar-se o escapar». El teatre, sosté, té sentit quan aquests sentiments apareixen.

A El viento en un violín afloren també els límits de l'amor, que ell situa en el dolor i el patiment. Dibuixa, una vegada més, uns éssers marginals -«socialment, familiarment o professionalment»- abocats a forçar la realitat «a límits absurds per intentar entrar en el cercle virtuós dels que pertanyen a la societat». Les seves criatures es tornen llavors irracionals, maldestres, violentes, egoistes. «Però tot ho fan per amor a un altre», els defensa el seu pare dramatúrgic, que els condueix a «acceptar ser qui són».

A Tolcachir el sacsegen les ànimes desemparades, incapaces, i per això neixen aquestes famílies desestructurades de les seves obres. «No he escrit mai un personatge exemplar i exitós. M'avorriria. Escriure em permet treure tots els fantasmes, els malsons, i deixar que visquin el que jo prefereixo no viure. Que sentin el que prefereixo no sentir. En els meus personatges em permeto un sense límit que en la vida trio dominar per intentar una certa felicitat».

Crea personatges que l'enamoren i alhora l'irriten, i disfruta complicant-los l'existència. Però no se'n riu. «No treballem mai buscant l'humor. Sabent que les situacions són patètiques o absurdes, les juguem de la manera més honesta i compromesa».

L'obra és també una història sobre la diferència. «No tan sols per elecció sexual, sinó perquè cadascú pugui triar quina família vol crear. I si és feliç, benvingut sigui». La inclusió de dues lesbianes en la trama li va ocasionar a l'Argentina algun inesperat rebuig. «Hi va haver espectadors que es van incomodar quan la peça no té intenció provocadora, és una història d'amor. El més notable és que els provocava més que elles poguessin besar-se que la violació que fan». Tot i així, admet una evolució en la societat. «S'accepten moltes coses abans impensables, tot i que s'ha de treballar per més drets i dignitat».

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...