publicat per
13 de novembre de 2015
Laura Serra
Vuit maneres insòlites d’acostar-se a la filosofia
Borja Cobeaga i Diego San José: “Per fer humor, els catalans
sou més problemàtics que anda
Es podria descriure The valley of Astonishment com una de
les peces mèdiques de Peter Brook en què explora com funciona el cervell humà,
com va fer a The man who. Allà era gent amb malalties neurològiques i aquí són
persones amb sinestèsia (que associen de forma singular els sentits; per
exemple, una nota musical la poden desxifrar amb gust d’oliva, expliquen els
actors). Però, en el fons, el més destacat no és el què sinó el qui:
senzillament, el Teatre Municipal de Girona acull aquest dissabte i diumenge
l’últim espectacle d’un dels creadors escènics més influents de l’últim segle,
que haurà passat pel Temporada Alta amb nou muntatges; l’últim, The suit.
The valley of Astonishment pren el títol d’un dels poemes
sufistes perses del segle XII de La conferència dels ocells de Farid al-Din
Attar, on els ocells han de travessar set valls per trobar la veritat, i la
sisena és la de l’astorament. També es va inspirar en L’home que va confondre
la seva dona amb un barret, d’Oliver Sacks, per crear tots els personatges amb
percepcions curioses i els metges que apareixen a l’obra, interpretats pels
habituals Kathryn Hunter i Marcello Magni, pel jove Héctor Flores Komatsu i per
un pianista. El personatge principal de la història, però, ve d’un cas real
extret d’un altre llibre, d’Aleksander Luria: el pioner rus de la
neuropsicologia va tractar durant 30 anys una persona que tenia una memòria
visual excessiva, cosa que la paralitzava perquè es perdia en imatges.
“Qualsevol altre director ho trobaria una excusa perfecta per fer projeccions i
vídeos, però Brook ho converteix en un repte per a la imaginació, que és més
potent que una projecció de colors”, diu Hunter. “Sembla que és un espectacle
de neurologia, però hi ha moltes més capes -avisa Magni-, com la capacitat
humana per superar les adversitats”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada