01 de maig 2015

Bosch i Boixaderas fan petar el Monumental



publicat per
28 abril de 2015
Comas Soler

‘El crèdit’ omple de riallades dues funcions

Estrenada a la Sala Villarroel a l’inici de la temporada 2013-2014, ‘El crèdit’ és una peça còmica que des del primer moment ja va donar senyals d’un triomf inqüestionable. D’entrada va estar en cartellera a Barcelona durant més de set mesos i, després d’una primera gira, va repetir mig any més. Ara torna a rodar per Catalunya fins al juny i en total haurà fet parada en una cinquantena de pobles, sempre omplint els teatres.

De fet, el seu èxit no és d’estranyar perquè juga amb ingredients segurs. Està escrita per Jordi Galceran, el celebrat autor de 'El mètode Grönholm', que està considerat el dramaturg amb més predicament –tant al país com a l’estranger– de tota la història del teatre català. La protagonitzen el mataroní Jordi Bosch i Jordi Boixaderas, dues bèsties escèniques que facin el que facin són garantia de resultat lluït. I a sobre, l'ha posada en escena Sergi Belbel, exdirector del Teatre Nacional de Catalunya, que hi ha abocat bona dosi d’ofici i de murrieria.

Embolics i rialles
A ‘El crèdit’ Galceran, que té ben demostrat que és un hàbil constructor de trames properes a un públic molt ampli, aprofita amb oportunisme l'actualitat de les maldats perpetrades per les entitats financeres. Ens presenta l'enfrontament que s'origina entre un usuari que va a demanar un préstec i el director de l'agència bancària quan aquest li denega perquè no aporta cap garantia. El ganxo principal de l’assumpte, a més dels mil i un embulls que s’hi van afegint, consisteix a suscitar en el públic la il·lusió que per una vegada serà el representant del capital el que resultarà ensarronat.

No és que Jordi Galceran pretengui fer un al·legat contra els abusos de la banca o, encara menys, busqui fer emergir un missatge amb implicacions socials, no. Mai no ho fa, ni en aquesta obra ni en cap. Ell simplement s'empesca una situació que li dóna joc per muntar una bona comèdia d'embolics. En una primera part delirant i del tot rodona va enredant la troca amb ironia, a base d'anar lligant gags amb diàlegs àgils i ocurrents. La resolució és magnífica, la interpretació també i les riallades dels espectadors no paren ni un moment.

Dos cracs
Paradoxalment, a la segona part i a l'epíleg, quan tot és més estirat i la jugada peca d'alguna reincidència, és quan Bosch i Boixaderas fan valer la seva condició de cracs de l'escena i com que se la saben llarga aconsegueixen que s'aguanti la conya dels successius batibulls. Realment l'actuació dels dos Jordis és una demostració de mestria perquè porten la comicitat fins a l'extrem i arriben a passar amb equilibri subtil l'estreta maroma que la separa del grotesc.


Amb aquests elements l’exultació enriolada del públic està garantida. Només calia veure  divendres passat com es petaven els molts assistents a les dues funcions que amb bon criteri havia programat el Teatre Monumental per satisfer una concurrència molt més nombrosa que l’acostumada. Una manera encertada de rematar la temporada. Com que a Mataró, –per culpa dels enganys d’aquella caixa d’estalvis local que va acabar impúdicament unida ni més ni menys que amb Bankia– som la ciutat amb més gent damnificada per les preferents i d’altres fraus similars, es probable que per revenja més d’un espectador s’estigués imaginant el banquer banyut de ‘El crèdit’ amb la cara d’un Dòria, un Ibern o un Rato...

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...