dimarts, 18 de juliol de 2017

Complicité entra en el món Zweig



El director britànic Simon McBurney adapta 'Beware of pity' amb els actors de la companyia alemanya de la Schaubühne

La novel·la de Stefan Zweig (1881-1942) Beware of pity (La impaciència del cor) puja a escena al Teatre Lliure de Montjuïc amb una aclamada producció internacional, en què per primer cop col·laboren Simon McBurney, genial director de la companyia anglesa Complicité, i els actors de la Schaubühne de Berlín, un altre referent europeu. Les dues esperades funcions previstes en el marc del Festival Grec aquest cap de setmana han esgotat les localitats.

El muntatge compara la situació d’Europa el 1939, a les portes de la segona guerra mundial, amb l’actual panorama polític. Per fer-ho utilitza la figura del protagonista, el tinent Hofmiller, un personatge incapaç de distingir entre la compassió autèntica i la compassió egoista que queda atrapat en una espiral d’esdeveniments, incapaç de reaccionar.

Publicada en castellà amb el títol La piedad peligrosa, la novel·la és un melodrama protagonitzat per Hofmiller, un jove militar de l’Imperi austrohongarès que va a una festa al castell d’una adinerada família on coneix Edith, la filla de l’amfitrió, invàlida en cadira de rodes. Ella se n’enamora bojament i ell li correspondrà amb una proposta de matrimoni. Però quan ella descobreix que el seu acte en realitat és fruit de la compassió, tot canviarà radicalment.

AUTOR PROFÈTIC

«Aquesta novel·la en realitat ens parla de la destrucció d’Europa, un tema molt important en aquests moments en què encara puc viatjar com a europeu sent anglès, tot i que no sé per quant temps». Això és el primer que James Yeatman, codirector d’aquesta adaptació, va assenyalar ahir en la presentació de l’obra. No és casual que McBurney volgués portar a escena aquesta peça. Com va fer Zweig, va llançar una advertència sobre el destí del Vell Continent: «És important ressaltar això del passaport perquè aquesta novel·la tracta del col·lapse d’Europa i de què hem de fer per evitar-lo».

La novel·la transcorre la vigília de la segona guerra mundial, quan Zweig –destacat intel·lectual autor d’obres com Novel·la d’escacs i El món d’ahir, llibre de memòries convertit en pel·lícula– torna a Viena per última vegada abans de l’esclat del conflicte bèl·lic. Allà es troba amb un vell militar, Hofmiller, un home contrari a la guerra que li explica una història. Hi parla d’un error que va cometre sent jove, en la vigília de la primera guerra mundial. «Aquell error comès de forma accidental, un pas fet amb la millor de les intencions, en realitat és un símbol de l’actitud covarda d’Europa», opina Yeatman. El procés creatiu es va iniciar el 2015, en ple auge de la crisi de refugiats «quan ni ens imaginàvem que allò aniria a pitjor».

Tampoc ningú llavors va poder preveure el brexit ni que Trump arribés a president dels EUA. «¿Hi ha alguna manera d’evitar que es repeteixin episodis fatídics? ¿Fins a quin punt podem canviar la societat o és la seva pròpia estructura la que ens condueix al desastre?» Aquests temes, que es plantegen en l’obra, són de plena actualitat.

NARRACIÓ POLIFÒNICA

Imatges projectades, vestuari actual i d’època conviuen en una posada en escena moderna amb moltes capes. «La nostra intenció ha sigut traslladar la trama i la textura de la novel·la». L’obra transcorre al cap del protagonista, tot és vist des de la seva perspectiva, però amb diferents veus. «En escena afloren els seus records, emocions i sentiments, però la veu narrativa de la novel·la és compartida per set actors a través de diferents personatges». L'únic que no canvia de rol és l'actor Laurenz Laufenberg, que interpreta el jove Hofmiller.

A diferència de The master and Margarita, l’última obra de Complicité a Barcelona, aquesta és més continguda: «No és un obra tan visual, encara que ho és, però transmet una sensació més orquestral. Sembla que tot passa en un món més contingut però les emocions i la passió són tremendes». El protagonista es veu atrapat i engolit per una espiral d'esdeveniments davant la qual és incapaç de reaccionar. «En aquest sentit la novel·la de Zweig va ser una advertència sobre el nazisme».

Publicat per
Marta Cervera
http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/oci-i-cultura/complicite-estrena-beware-of-pity-lliure-grec-2017-6155024

ara son les ...

Total de visualitzacions de pàgina: