L’entitat augmenta el pressupost fins als 75.000 euros
gràcies al creixement de l’aportació del ministeri
L’objectiu de
l’Escena Nacional d’Andorra (ENA) per a aquest any és la internacionalització i
amb aquest objectiu van presentar ahir la nova temporada que inclou cinc
propostes, tres d’aquestes coproduïdes amb institucions tan destacades en
l’àmbit de les arts escèniques com el Festival Grec de Barcelona, el Teatre
Nacional de Catalunya, el Temporada Alta de Girona, l’Atrium Teatre o la
formació McGregor Teatre. Els directors artístics de l’ENA, Mònica Vega, Joan
Hernàndez i Alfons Casal, van voler aclarir que, en cap cas, aquestes
col·laboracions amb entitats estrangeres suposen un menyspreu del teixit
teatral andorrà sinó que, ben al contrari, la intenció és «obrir camí als
professionals andorrans per facilitar la seva entrada als circuits
internacionals i arribar a col·locar produccions íntegrament andorranes en
aquells llocs on ja coneguin la nostra manera de treballar», va detallar
Hernàndez, qui va afegir: «No treballem amb ells per posar el logo de l’ENA».
Els directors artístics van assegurar que la relació amb les institucions
estrangeres «ha crescut orgànicament», és a dir, de manera més o menys natural
després d’algunes reunions i d’entendre les necessitats mútues.
La ministra de Cultura, Olga Gelabert, present durant
l’acte, va assegurar que «l’ENA s’ha fet gran» i que «des del patronat fa temps
que buscàvem donar aquest aire més internacional a l’entitat», ja que es tracta
d’una iniciativa «sòlida i potent». Gelabert també va anunciar l’augment de
20.000 euros en l’aportació del seu ministeri al pressupost de l’ENA, que
aquest any arriba fins als 75.600 euros, la xifra més alta de la seva
constitució el 2006.
Les coproduccions
Tres són les obres que estrenarà l’ENA aquesta temporada
i que s’han coproduït amb entitats estrangeres, totes catalanes. Muda ha
comptat amb la coproducció del Grec Festival de Barcelona i és l’única de les
grans col·laboracions transfrontereres d’aquesta temporada que s’estrenaran a
Andorra, concretament serà el 26 de juny, a les 21.30, a l’Auditori Claror.
Joan Hernàndez va explicar la particularitat d’aquesta obra, que no va arribar
a la convocatòria de propostes per a aquesta temporada sinó que ho va fer a la
de 2016: «El projecte sempre ha estat bo però en el moment que ens va arribar
no teníem les condicions adients per portar-lo a terme i vam preferir esperar.
Amb més temps, hem pogut forjar aquesta col·laboració amb el Grec i vam trobar
el còmplice perfecte per fer-ho amb totes les garanties». L’argentí Pablo
Messiez signa el text que comptarà amb la interpretació de la «clàssica i
mítica per a Andorra Maria Lanau», va comentar Hernàndez. «La trama parla d’una
dona que no pot parlar i de la seva mudança al centre de la ciutat», va avançar
el director artístic.
Una de les propostes arribades per a aquest any que sí
que va tirar endavant immediatament gràcies a la col·laboració de la formació
Els Mc Gregor Teatre va ser Les cigonyes venen de Tailàndia. L’actor andorrà,
Boris Cartes, que va acompanyar els directors artístics durant la presentació
de la temporada, va parlar d’aquesta coproducció: «Tracta la identitat,
l’amistat, la parella, l’amor dolç i alhora truculent, des del punt de vista
d’un grup de joves de 30 anys que està sopant. L’àpat s’acabarà convertint en
indigest, ja que pujarà la tensió i es produiran esdeveniments
irrectificables». Cartes va descriure el text de Blanca Bardagil com «en la
línia dels nous dramaturgs catalans, molt naturalista». L’estrena serà el 20 de
juny al teatre Maldà de Barcelona però es podrà veure a l’Auditori Claror el 27
de setembre a les 21.30.
El thriller de ciència-ficció per a majors de 18 anys
Alba, el jardí de les delícies és la tercera de les coproduccions presentades
ahir, que veurà la llum unint esforços amb el Teatre Nacional de Batalunya i el
Temporada Alta de Girona i que oferirà als espectadors un diàleg entre
llenguatge teatral i audiovisual, a més d’una reflexió sobre els límits de la
intel·ligència artificial i els límits de la intel·ligència emocional en els
humans. El director artístic de l’ENA Alfons Casal, qui també és ajudant de
direcció en aquesta obra, va explicar que «tot i que no és nou del tot parlar
de ciència-ficció a l’escenari, la temàtica ha agafat força últimament,
sobretot gràcies a l’embranzida en el cinema». Casal va considerar que «sempre
és interessant explorar nous gèneres». L’estrena serà el 16 de novembre en el
marc del Temporada Alta de Girona i arribarà al Claror de Sant Julià en una
data encara per determinar a principis de l’any vinent.
Isabelle Sandy
L’estimada escriptora i animadora radiofònica Isabelle
Sandy tindrà el seu petit reconeixement en la temporada de l’ENA que està a
punt de començar. Gràcies a una col·laboració amb l’Arxiu Nacional d’Andorra
«que feia temps que estàvem acabant de concretar», segons Hernàndez. En aquest
cas, la producció va a càrrec de l’Escena íntegrament i s’estrenarà al mateix
arxiu «el febrer o març del 2019», en una data encara per concretar.
L’esdeveniment consistirà en una lectura dramatitzada per a tots els públics,
basada en el text que Jean Camp va fer sobre Isabelle Sandy. Hernàndez va
destacar «la feina feta per l’Arxiu a l’hora de trobar fragments de
radioteatre» que, en principi es reproduiran durant la lectura, per primera
vegada des de la seva emissió.
La cinquena producció que completa la temporada presentada
és un espectacle infantil realitzada en col·laboració amb Líquid Dansa.
Aposta per la formació de l’audiència teatral des de la
infància amb un conte sobre emocions
L’ENA no va rebre cap projecte pensat per a públic
infantil a la darrera convocatòria, celebrada la tardor passada, però malgrat
això «vam encarregar a Líquid Dansa una proposta infantil perquè crèiem que
s’ha d’incloure els més petits en l’escena teatral», va manifestar la directora
artística de l’ENA, Mònica Vega. «De quin color és un petó? és una adaptació
del conte de la valenciana Rocío Bonilla que parla de les emocions i com els
nens les expressen i processen», va avançar Vega. «L’autora del text ha cedit
tots els drets i està molt implicada en la producció», van afegir des de l’organització.
L’escola de ball Líquid Dansa donarà vida al personatge de la Minimoni els seus
dibuixos en un espectacle de dansa-teatre pensat per a un públic familiar, on
tant els nens com els més grans descobriran el món dels colors tot estimulant
la imaginació i despertant la curiositat cap a les arts visuals. S’estrenarà al
teatre de les Fontetes de la Massana el 12 de maig en una doble funció a les 12.00 i a les
17.00. L’espectacle es repetirà el 27 del mateix mes a l’Auditori Claror de
Sant Julià, a les 17.00. «Es veurà en sala però també es pot representar a
l’exterior», van aclarir des de l’ENA.
Satisfacció per la feina feta i els reconeixements
Els directors artístics de l’ENA es van mostrar «molt
contents per la feina feta» durant l’anterior temporada. Mònica Vega va
destacar la bona acollida del públic andorrà de les produccions autòctones i va
valorar la trajectòria i el reconeixement d’algunes de les obres estrenades el
2017. «Heliceo, concert per a sis ventiladors i un sol pilot s’ha representat a
Granada, Argentina i Uruguai i acaba de ser nominada als Premis Max en Arts
Escèniques en la categoria Millor espectacle revelació», va explicar satisfeta
Vega. Caldrà esperar el mes de juny per saber si la coproducció de l’ENA acaba
rebent el guardó. D’altra banda, Fred, segueix el seu recorregut i també té
funcions programades durant el 2018. A més, «s’ha gravat un teaser amb la
intenció de promoure un futur projecte cinematogràfic», va recordar Joan
Hernàndez.
Publicat
per
Mireia Aguilar
Dimecres, 11 d'abril de 2018
Joan Hernàndez,
Mònica Vega i Alfons Canal, directors artístics de l’ENA, ahir durant la presentació
de la temporada. ANA/ M.M.
https://www.elperiodic.ad/noticia/63562/lena-busca-el-posicionament-internacional-amb-cinc-propostes
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada