29 de novembre 2018

El Teatre Lliure es queda a zero




‘A.K.A.’ va ser la gran gua­nya­dora moral d’aquesta edició: va rebre els qua­tre guar­dons als quals estava nomi­nada
Si hem de jut­jar per la votació dels espec­ta­dors dels pre­mis Butaca la tem­po­rada del Tea­tre Lliure (amb espec­ta­cles com El metge de Lam­pe­dusa i Sis per­so­nat­ges, i prop de 100.000 espec­ta­dors pro­gra­mats), es que­den drets i de cara a la paret: l’enuig del públic amb la crisi del Lliure con­ti­nua en ferm. Si Gui­llem Albà va fer una picada d’ullet mordaç a Cata­lu­nya aixeca el teló, ara els cri­ti­quen, també amb una ten­dra iro­nia, fins i tot l’Àngels a Amèrica. Toca tenir paciència. El Lliure, un dels equi­pa­ments que aca­ba­ven aca­pa­rant els pre­mis prin­ci­pals dels últims anys (al cos­tat dels de La Per­la29 i, en menys grau, del TNC), es va que­dar sense ni un sol Butaca en la gala de dilluns al Tea­tre Audi­tori de Sant Cugat del Vallès. Els pre­mis van cele­brar la 24a edició en un espai que tot just ha com­plert els 25 anys d’història.

La gran tri­om­fa­dora de la nit (tan impre­vi­si­ble que tot­hom ho cele­bra) va ser A.K.A., un petit mun­tatge adreçat a públic jove i adults i que manté la fórmula d’un altre tre­ball de molt valor, Ricard de 3r. L’espec­ta­cle A.K.A. està de gira (el 7 de desem­bre va a la Sala Petita del Kur­saal) i abans de Nadal fa dues set­ma­nes a l’Espai Lliure. Va gua­nyar com a espec­ta­cle de petit for­mat, però també va rebre premi la inter­pre­tació de l’únic actor, la direcció i, fins i tot, el text. El tea­tre és un esport de sacri­fici, i el fet que, per una vegada, una peça produïda a la Fly­hard s’endu­gui el mobi­li­ari sen­cer satisfà glo­bal­ment.

L’altra gran pro­ta­go­nista de la nit va ser Marta Ange­lat, que va rebre el premi honorífic. Va apel·lar al tre­ball, a la il·lusió i també a uns temps en què cor­res­pon a les dones gover­nar equi­pa­ments artístics, però també tenir fei­nes en direc­ci­ons, auto­ries i esce­no­gra­fia, a més de les habi­tu­als de ves­tu­ari, denun­ci­ava l’actriu i direc­tora. De manera simi­lar s’expres­sava l’actriu Agnès Mateus, gua­nya­dora en la cate­go­ria de noves dra­matúrgies amb Rebota, rebota y en tu cara explota: “Homes, poseu-vos les piles!” (fins i tot algun pre­sen­ta­dor es va pin­tar l’eti­queta #serac­triués, amb què es denun­cien les situ­a­ci­ons mas­clis­tes a l’esce­nari i a la sala d’assaig.

Si l’any pas­sat els dis­cur­sos més ence­sos van ser per denun­ciar la situ­ació política, enguany el debat sobre la presència de la dona, l’abús denun­ciat per actors i actrius de Jan Fabre i la difi­cul­tat dels joves artis­tes per emer­gir en les car­te­lle­res menys alter­na­ti­ves van domi­nar els dis­cur­sos d’agraïment. Sí que es va voler recor­dar el con­se­ller de Cul­tura exi­liat a Brus­sel·les, Lluís Puig, com un dels artífexs de Fira Medi­terrània (A vore va rebre el premi Butaca de dansa). La con­se­llera de Cul­tura, Laura Borràs, ho va aplau­dir des de la pla­tea. També els dos mem­bres de Tea­tre al Detall (com ja van fer en els Pre­mis de la Crítica) van voler recor­dar els fills i filles dels pre­sos i exi­li­ats en rebre el Butaca al tea­tre fami­liar per l’adap­tació del conte La nena dels par­dals. Fer­ran Utzet, direc­tor de l’espec­ta­cle Sopa de pollas­tre amb ordi (aspi­ra­ven a vuit nomi­na­ci­ons i al final només van rebre el Butaca a l’espai sonor, per a Damien Bazin, i el Butaca al millor espec­ta­cle), no es va estar d’apro­fi­tar l’últim dis­curs de la nit per denun­ciar-ho: “Vivim en una ano­ma­lia, [amb pre­sos polítics i exi­li­ats cri­mi­na­lit­zats per una idea] que jo com­par­teixo.” I hi afe­gia que qui ho denun­cia és un país encapçalat per una “monar­quia pro­ba­ble­ment cor­rupta”.

Els Butaca són uns pre­mis molt cele­brats pel sec­tor. Els impul­sen Glòria Cid i Toni Martín, gai­rebé heroi­ca­ment. La idea se’ls ha anat fent gran fins a tenir tota una jove orques­tra a l’esce­nari. Difícil­ment s’ho hau­rien ima­gi­nat. El que també era difícil de con­ce­bre és que algun cop els del Lliure en sor­tis­sin buits de guar­dons. Fent un recompte ràpid, el 2017 en van obte­nir set; el 2016, tres; el 2015, set; el 2014, qua­tre; el 2013, tres...

El palmarès de la XXIV edició
MUNTATGE TEATRAL:
Sopa de pollastre amb ordi (La Perla29)
PETIT FORMAT: A.K.A. - Also known as (Sala Flyhard)
DIRECCIÓ: Montse Rodríguez (A.K.A.)
MUSICAL: Cabaret (3Xtr3S / SOM Produce / Robin de Levita / B2B)
DANSA: A vore (Elcimamola / L’Auditori / Mercat de les Flors / Fira Mediterrània Manresa)
PÚBLIC FAMILIAR: La nena dels pardals (Teatre al Detall)
ACTOR: Albert Salazar (A.K.A. – Also known as)
ACTRIU: Clara Segura (Les noies de Mossbank Road)
ACTOR REPARTIMENT: Oriol Pla (La calavera de Connemara)
ACTRIU REPARTIMENT: Laura Conejero (La importància de ser Frank)
ACTOR EN UN MUSICAL: Ivan Labanda (Cabaret)
ACTRIU EN UN MUSICAL: Elena Gadel (Cabaret)
ESCENOGRAFIA: Temps salvatge (Lluc Castells)
VESTUARI: La importància de ser Frank (Maria Armengol)
DISSENY DE LLUMS: Temps salvatge (Ignasi Camprodon)
CARACTERITZACIÓ: Frankenstein (Laura Pérez / Carla Casals)
SO o ESPAI SONOR: Sopa de pollastre amb ordi (Damien Bazin)
TEXT: A.K.A. – Also known as (Daniel Meyer)
NOVES DRAMATÚRGIES: Rebota rebota y en tu cara explota (Agnès Mateus i Quim Tarrida / Festival TNT / Antic Teatre i El Konvent Punt Zero)
COMPOSICIÓ MUSICAL: Paula Jornet (La importància de ser Frank)
BUTACA HONORÍFICA ANNA LIZARAN: Marta Angelat

+ info – publicat per
Jordi Bordes – Barcelona


Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...