27 de febrer 2019

Una simplicitat molt complexa



El Teatre Lliure presenta ‘Incògnit’, un ‘thriller’ a partir dels plecs del cervell, que porta la ciència al teatre

La iden­ti­tat, com l’ànima, no està en cap lloc físic, però exis­teix i es forja a par­tir de la memòria

La direc­tora Mònica Bofill rein­ci­deix amb el tea­tre quàntic de Nick Payne. Ja va estre­nar Cons­tel·laci­ons a l’Akadèmia (2013), a par­tir d’una relació de pare­lla. A Incògnit, Payne pre­senta dues situ­a­ci­ons reals i una de fic­ci­o­nada que refle­xi­o­nen sobre la iden­ti­tat. Altra vegada els mons paral·lels, els revolts vitals que podrien traçar una tra­jectòria dife­rent de l’indi­vidu estan pre­sents en aquest efec­tiu joc tea­tral. L’obra, que sig­ni­fica el debut de la com­pa­nyia La Incògnita (que com­ple­ten els intèrprets Paula Blanco, Oriol Gui­nart, Jordi Llor­de­lla i Victòria Pagès) s’estrena aquest dime­cres a l’Espai Lliure i fins al 17 de març.

Els qua­tre actors inter­pre­ten dinou per­so­nat­ges. Aquest canvi de rols cons­tant és una evidència de la com­ple­xi­tat del cer­vell. L’humor, la huma­ni­tat i la ima­gi­nació es tro­ben en un espai con­cret. Com se cita Ein­stein en l’espec­ta­cle, “en temps de crisi la ima­gi­nació és més impor­tant que el conei­xe­ment”. Aquesta obra en vol ser un clar expo­nent.

Payne juga amb dos espais tem­po­rals. Els anys cin­quanta, en què es pro­du­ei­xen les dues situ­a­ci­ons reals i l’actu­a­li­tat (on suc­ce­eix el ter­cer capítol, que els rela­ci­ona). El pri­mer cas és el d’un paci­ent que, per treure-li els atacs d’epilèpsia van deci­dir ampu­tar-li una part del cer­vell. Va dei­xar de patir aquesta pèrdua de consciència. Però va per­dre la memòria del que va pas­sar a par­tir de lla­vors. Tenia memòria de peix per tot el que pas­sava diària­ment, però no havia per­dut la parla ni els records de la joven­tut, fins al moment de l’ope­ració.

El segon cas també té a veure amb el cer­vell com a ele­ment físic ines­cru­ta­ble. Un científic va desoir la demanda d’Ein­stein de ser inci­ne­rat i va deci­dir extreure-li el cer­vell. Intuïa que estu­di­ant un talent tan pri­vi­le­giat podria des­co­brir els secrets del cer­vell. La trama fic­ci­o­nada narra com, arran d’una crisi d’iden­ti­tat, una dona va a una neu­ropsicòloga, que li pro­voca un replan­te­ja­ment pels seus gus­tos amo­ro­sos.

Mònica Bofill és una jove direc­tora i bio­tecnòloga. Els exem­ples que es desen­vo­lu­pen a l’escena res­po­nen a mol­tes de les recer­ques que la ciència està fent sobre el cer­vell. L’obra, que va ser fina­lista del premi Quim Masó, ha apas­si­o­nat els espec­ta­dors cada cop que s’ha con­fron­tat (fos en una lec­tura dra­ma­tit­zada a la Sala Beckett o en alguns dels pas­sis pre­vis). Un dels que defensa la luci­desa de Payne a tras­pas­sar les teo­ries científiques en joc tea­tral és David Bueno, pro­fes­sor i inves­ti­ga­dor de genètica i divul­ga­dor de la ciència en diver­sos mit­jans, com ara El Punt Avui. Segons els mem­bres de la com­pa­nyia, Bueno cele­brava que la base del mun­tatge par­teix d’una recerca molt ben docu­men­tada tot i que la trama és molt asse­qui­ble.

+ info
J. Bordes - Barcelona
http://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/1559670-una-simplicitat-molt-complexa.html

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...