18 de juny 2020

La segona ‘residència’




Diversos col·lectius reivindiquen el paper laboral i social de les arts en viu per conviure en comunitat en plena desescalada
 
Un miler de persones s’adhereixen a la demanda de treure l’actuació al carrer
El món de l’art és molt ago­sa­rat. Perquè s’atre­veix a atemp­tar con­tra la raci­o­na­li­tat humana. I perquè es mou en les emo­ci­ons i repta les pors de l’homínid ani­mal. En aquests mesos de tan­ca­ment d’espais d’arts en viu, s’ha con­ver­tit en un rosari de mani­fes­tos de pro­testa, de recla­mació a les admi­nis­tra­ci­ons; i també de recla­mar la neces­si­tat de pro­posta, d’alli­be­rar-se dels tan­ca­ments, encara que sigui amb morrió. Jaume Ber­na­det (el Jau­met dels Come­di­ants) va adver­tir diven­dres a la plaça Can Felipa de Bar­ce­lona, durant la pre­sen­tació del mani­fest de les arts del car­rer (que ja han superat el miler d’adhe­si­ons d’artis­tes, com­pa­nyies i enti­tats), que segons Eugeni Nadal, l’alcalde de Tàrrega –que va impul­sar aquest fes­ti­val el 1981 amb Come­di­ants–, “al Medi­ter­rani el car­rer és la segona residència”. Efec­ti­va­ment, tots gau­dim d’aquesta segona residència, d’aquest lloc de tro­bada. En rea­li­tat, és l’espai de con­tac­tar amb l’altre, l’essència de les arts en viu.
 
La set­mana pas­sada el Tablao Fla­menco Cor­dobés i el Tablao de Car­men (tots dos, a Bar­ce­lona) van rei­vin­di­car al Minis­teri de Cul­tura el valor del fla­menc i neces­si­tats urgents per a la seva via­bi­li­tat. És només un exem­ple. Com el col·lec­tiu de nar­ra­dors orals (sense bibli­o­te­ques ni cen­tres cívics s’han que­dat sense acti­vi­tat). També els tècnics van aixe­car denúncia perquè se sen­tien exclo­sos del decret de la inter­mitència. Els docu­ments més con­sen­su­ats van ser els que sig­na­ven, també a escala esta­tal, Adetca (Asso­ci­ació d’Empre­sa­ris de Tea­tre de Cata­lu­nya) i AADPC (Asso­ci­ació d’Actors i Direc­tors Pro­fes­si­o­nals de Cata­lu­nya) i la TTP (Asso­ci­ació de Tea­tre per a Tots els Públics) jun­ta­ment amb enti­tats de la dansa, el circ i les arts del car­rer. Aque­lles 52 mesu­res per afron­tar la crisi van ser una efec­tiva carta de nave­gació en els pri­mers dies de tem­pesta. El Col·lec­tiu (amb seu a La Vir­gue­ria) i, poste­ri­or­ment, un grup d’artis­tes, que no se sen­tien repre­sen­tats per (o des­co­nei­xien) les deman­des de les 52 mesu­res (que sovint els incloïen, tot i que con­si­de­ra­ven que eren insu­fi­ci­ents amb relació a la pre­ca­ri­e­tat de la línia més emer­gent). A escala esta­tal, els escenògrafs també han recla­mat més reco­nei­xe­ment del seu tre­ball específic a Hisenda.
 
També Adetca i AADPC han man­tin­gut con­ver­ses i deman­des direc­ta­ment a la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya (com ara par­ti­ci­par en la taula que acordi els pro­to­cols de segu­re­tat per als espais cul­tu­rals tan­cats). A hores d’ara, el pro­to­col ja està defi­nit en fase 1 i 2. Però els pro­duc­tors volen tenir incidència en el de la fase 3 (que és amb la qual ja han acor­dat obrir tea­tres amb garan­ties d’una mínima ren­di­bi­li­tat). El Cer­cle de la Cul­tura va llançar un mani­fest de Més cul­tura que, a hores d’ara, l’ha exter­na­lit­zat a tot Europa. De fet, el docu­ment que va pre­sen­tar diven­dres al mig­dia (a la vegada en 24 pla­ces de tot el món) un col·lec­tiu d’artis­tes d’arts de car­rer impul­sat pel col·lec­tiu Money for Free (Premi de la Crítica d’arts de car­rer 2018) incita al fet que “qual­se­vol canvi comença amb una con­nexió emo­ci­o­nal”. Per això, es com­pro­me­ten a gene­rar debat sobre la soci­a­lit­zació a través de la cul­tura al car­rer, inci­ten les ins­ti­tu­ci­ons a pro­pi­ciar acci­ons de volun­tat trans­for­ma­dora i ani­men els artis­tes i els ciu­ta­dans a expres­sar la cre­a­ti­vi­tat al car­rer.
 
L’acció es va rea­lit­zar a Bar­ce­lona, Girona, Lleida, Tar­ra­gona i Vic. A Can Felipa, els silen­cis dels per­so­nat­ges de Kamc­hatka i el cami­nar pau­sat i galant de les Gira­fes de Xir­ri­qui­teula demos­tra­ven la con­nexió més pro­funda entre els ciu­ta­dans i la sor­presa. El joc com­par­tit de cons­trucció col·lec­tiva Proyecto X, de Silere (Maria Capell Pera i Andrea Paz), va espe­ro­nar a la par­ti­ci­pació els més menuts. Men­tres­tant, els car­tells lúdics de The frame (Eléctrico 28) inci­ta­ven a inter­ve­nir. Van acon­se­guir que es cantés: el públic espon­tani va triar, impro­vi­sa­da­ment, La flaca, de Pau Donés. Preciós home­natge per al can­tant que ha cre­uat a la residència defi­ni­tiva, amb l’escalf anònim de l’espe­rit del car­rer.
 
+info - publicat per


Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...