31 de desembre 2018

El miracle de Nadal dels Pastorets



Que un poble de 2.000 habitants com la Cellera de Ter hagi mantingut sense gaires interrupcions la tradició dels Pastorets durant més de cent anys, si no és un miracle, s’hi assembla molt

Els pri­mers Pas­to­rets de la Cellera eren molt dramàtics, amb morts i assas­si­nats

Quan Pep Franch va fer saber que ho dei­xava estar, que es jubi­lava de la feina i dels Pas­to­rets, ningú el va creure. Després de 45 anys par­ti­ci­pant i diri­gint l’espec­ta­cle, s’havia con­ver­tit en l’ànima d’una repre­sen­tació que, amb molt poques excep­ci­ons, ha arri­bat pun­tual a les fes­tes de Nadal de la Cellera de Ter des de fa més d’un segle, 111 anys exac­ta­ment. Això, per a una ciu­tat gran, no seria cap cosa extra­or­dinària, però per a un poble que al llarg del dar­rer segle ha vore­jat sem­pre els 2.000 habi­tants, és tota una pro­esa.

“He fet Pas­to­rets amb tres gene­ra­ci­ons de la mateixa família”, diu Franch. “I en algun cas, com els Ala­bau, amb qua­tre. Els pri­mers que vaig fer van ser en Batus i l’Aram, de Fran­cesc Gay. Eren en vers, can­tats i amb molt poc humor. A poc a poc, ho hem anat trans­for­mant en un espec­ta­cle més fami­liar, pen­sant en la mai­nada. En els últims anys –con­ti­nua–, hem fet una bar­reja de diver­ses obres, amb la incor­po­ració d’ele­ments polítics, tant locals com naci­o­nals. Hem tin­gut pro­ble­mes amb algun autor que ens acu­sava de no res­pec­tar la seva obra.”

Lluís Lla­gos­tera, his­to­ri­a­dor local, dels de picar pedra i anar direc­ta­ment a les fonts, és l’home que sap més coses d’aquest segle i escaig de Pas­to­rets, una acti­vi­tat que, en el tom­bant del segle XIX, tenia molta empenta arreu. “Els ano­me­na­ven sar­su­ela –explica–, ja que eren Pas­to­rets can­tats. La base prin­ci­pal era el cor. Els pobles que tenien tra­dició tea­tral s’hi van apun­tar. A la Cellera hem tro­bat ori­gi­nals impre­sos del 1895, però no sabem on els repre­sen­ta­ven. Els pri­mers que tenim ben docu­men­tats són del 1907. Eren uns Pas­to­rets molt dramàtics, amb morts i assas­si­nats, i amb títols com ara La ven­jança de Jesús. Els pri­mers que es van fer van ser L’adve­ni­ment de Jesús infant i, després, La redempció de l’esclau, que ja sem­bla molt més seriós.”

L’any ante­rior s’havia creat el Cen­tre Catòlic, una ini­ci­a­tiva de la parròquia per agru­par el jovent a l’entorn del cant i el tea­tre. Ja s’havien ins­tal·lat les fàbri­ques tèxtils a Anglès i el poble estava dei­xant de ser estric­ta­ment rural. A poc a poc, s’havia creat ambi­ent de tea­tre.

“Durant uns anys –con­ti­nua Lla­gos­tera–, es van fer dues repre­sen­ta­ci­ons dife­rents dels Pas­to­rets. El 1911, el metge i far­macèutic Calixte Nogués va cons­truir un ate­neu obrer per com­pen­sar el cen­tre catòlic. Tot i que el nom de l’Ate­neu va per­du­rar, l’experiència va durar tres o qua­tre anys. Després va llo­gar el bar que es con­ver­ti­ria en el cen­tre dels repu­bli­cans. Hi havia els Tea­trocs i la Penya Estufa, que va ser la pri­mera a incor­po­rar-hi les noies. Quan els joves se’n van can­sar, la gent del cen­tre va pas­sar a fer els Pas­to­rets a l’Ate­neu, que tenia millors ins­tal·laci­ons. Par­lar de dre­tes i esque­res seria sim­pli­fi­car, ja que durant molts anys el bar de l’Ate­neu el por­tava el cap local dels monàrquics. El poble era petit, però el dina­misme cul­tu­ral era impor­tant.”

“En les millors èpoques –comenta Franch–, hem mobi­lit­zat més de cent per­so­nes, cosa que t’asse­gu­rava que s’omplis­sin totes les ses­si­ons. Ara ja costa una mica més, per diver­sos fac­tors, com ara la diver­si­tat de cre­en­ces, el canvi demogràfic i l’aca­pa­ra­ment d’entra­des anti­ci­pa­des, que va gene­rar males­tar i va fer que molta gent se’n des­digués.”

Franch ha vis­cut tota l’evo­lució tec­nològica que ha acom­pa­nyat els Pas­to­rets, des de les galle­des amb sal, un fil elèctric i un plom que feien de reòstat –si posa­ves la mà a la galleda, la descàrrega era impor­tant–, pas­sant per la pólvora que es posa­ven a les mans els dia­bles, fins a l’MP3. “L’època dels dis­cos de vinil era un des­as­tre difícil de coor­di­nar. Lla­vors van arri­bar les cin­tes de cas­set, cosa que m’obli­gava a tenir-ne més d’una dot­zena en una caixa i a rebo­bi­nar-les de nou després de cada sessió. Amb els CD, la cosa ja va millo­rar i ara és una delícia.”

Els Pas­to­rets de la Cellera, tot i que han estat un espec­ta­cle comu­ni­tari pel qual ha pas­sat gai­rebé tota la mai­nada del poble, s’han sus­ten­tat damunt les espat­lles de vuit o deu famílies que han pas­sat la tra­dició de pares a fills. La seva con­tinuïtat al llarg de més de cent anys, si no és un mira­cle, s’hi assem­bla molt. A banda del parèntesi de la Guerra Civil (els dar­rers van ser els del 1935), han acu­dit pun­tu­als a la cita de Nadal amb poquíssi­mes inter­rup­ci­ons. Pep Franch se’n va, però els Pas­to­rets es que­den i obren un nou capítol. El subs­ti­tu­eix David Cas­tany, direc­tor del grup Esquetx i pro­fes­sor de tea­tre a l’escola.

Entre Torras i Bages i les versions particulars
El dia que va néixer Osiris, es va sentir una veu que des del cel va cridar: “Ha nascut el senyor de tota la Terra.” El dia que el Nen Jesús va veure la primera llum, els àngels van anunciar: “El messies ha nascut. Glòria a Déu al cel i pau a la Terra.” Els dos mites s’uneixen en el misteri del naixement i potser per això els Pastorets que es representen en molts pobles i ciutats de les nostres comarques es mouen entre el bé i el mal, la virtut i el vici, el cel i l’infern, habitats per personatges celestials com ara sant Miquel, infernals com ara Satanàs i Llucifer i terrenals com ara els pastors Rovelló i Lluquet, i estructuren una cosmovisió que es repeteix en la majoria de les representacions de casa nostra. Ja siguin les de Banyoles, on Josep Navarro Santaeulàlia, Joan Solana i Xavier Xargay van adaptar un text d’Antonio Molins amb música d’Ignacio Rubió, o les de Girona, on Proscènium, el grup dirigit per Joan Ribas, fa 37 anys que va recuperar els Pastorets que es feien a La Salle per oferir un espectacle amb versions particulars. A Anglès, el 1978, el recordat mossèn Josep Maria Pont va recuperar una tradició que avui ha continuat el grup de teatre Bambolina, mentre que a Olot la sarsuela d’Antonio Molins i Ignasi Rubió recollirà l’aventura dels rabadans per anar a veure Jesús. La representació també s’ha recuperat a Palafrugell i es manté ferma a Lloret de Mar, on els somriures i la mística han ocupat el Casal de l’Obrera.


+ info - publicat per
Miquel Torns - Pau Lanao
La Cellera de Ter
http://www.elpuntavui.cat/societat/article/5-societat/1525371-el-miracle-de-nadal-storets.html

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...