26 de gener 2015

La coreografia del Barça o l’art de ballar com Leo Messi



publicat per
Aída Pallarès
Barcelona.

El coreògraf i ballarí Cesc Gelabert presenta durant deu dies Foot-Ball a la Sala Tallers del Teatre Nacional. Un espectacle que fusiona dansa i futbol per demostrar que les dues disciplines tenen més similituds que diferències. Aída Pallarès ha assistit als assajos i ens ho explica a Núvol.

Una escena de Foot-Ball de Cesc Gelabert. Foto Ros Ribas

“Com unirà dansa i futbol?” em preguntava, una vegada i una altra, de camí al Teatre Nacional. Porto anys veient dansa i, encara més, assistint a partits de futbol i abans d’entrar a la sala d’assaig l’únic que tenia clar és que en una cosa Cesc Gelabert tenia raó: el futbol, a diferència de la dansa contemporània, és un sistema de signes que millor o pitjor, tots sabem desxifrar. Per tant, pensava, “Foot-Ball pot servir per apropar més gent a la dansa”. El que no m’imaginava és que Gelabert hauria trobat la poètica del futbol i que fins i tot, aconseguiria que per primera vegada en molts mesos em mirés aquest esport (negoci) d’una manera diferent.

Foot-Ball, doncs, és una hibridació de dos llenguatges no verbals: la dansa i el futbol, que pretén establir un diàleg entre la capacitat expressiva i la naturalesa poètica d’aquestes manifestacions escèniques. A l’espectacle, que es podrà veure fins l’1 de febrer al TNC, les imatges del Barça de Guardiola, Rijkaard i Tito Vilanova es fusionen i interactuen amb les dels ballarins de la companyia Gelabert Azzopardi. “Encara que a primera vista no sigui evident, existeixen moltes similituds i coincidències entre la dansa i el futbol. Tant el futbolista com el ballarí han de poder traslladar, per exemple, el pes sobre un peu per tal de ser lliures amb l’altre, bé per xutar o per expressar-se amb la cama com si fos un braç i ampliar les possibilitats expressives” explica el coreògraf.

Entro a la Sala Tallers quan Gelabert, després d’un petit assaig, dóna indicacions als ballarins. Parla amb el to suau i afable que el caracteritza, però té les idees clares: “L’espectacle funciona i pinta bé, però jo si fos vosaltres treballaria fins tard perquè aquests dies són claus”. Després d’uns dies on els ballarins (uns provinents del ballet, altres de la dansa i altres del hip-hop) s’han dedicat, principalment, a descodificar coreogràficament algunes de les millors jugades del Barça, toca començar la feina més d’interpretació. Així doncs, sant tornem-hi!


Els set ballarins es col·loquen a l’escenari i comencen a repetir una vegada i una altra els moviments de les jugades. “No aixequis tant la cama, no ets una majorette” diu Gelabert a una de les ballarines. El moviment ha de ser matusser i brut com el dels futbolistes perquè els veritables protagonistes de l’espectacle són, en realitat, Messi, Iniesta, Puyol i Xavi. Una elecció que, encara que sembli mentida, no és fruit (només) del sentiment barcelonista de Gelabert perquè, segons diu el coreògraf, no es podria fer Foot-Ball amb qualsevol equip: “El Barça és especialment coreogràfic i estètic”. Surto de la Sala Tallers mentre els ballarins continuen assajant i, finalment, m’adono que Pasolini tenia raó: el futbol té una poètica especial.

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...