26 de juliol 2020

“El Grec no es ”




Dilluns a la tarda al vol­tant de l’esce­nari de la sala MAC del Mer­cat de les Flors. L’actor i direc­tor Jon Català menja amet­lles, des­pre­o­cu­pa­da­ment, deixa les clos­ques pel linòleum. Una planxa apa­reix en un marge amb una indi­cació ben clara: “El Grec no es xapa.” Tot seguit, l’actor treu un dipòsit i s’unta les mans amb gel i el fa cir­cu­lar per tota la ronda d’espec­ta­dors. Els artis­tes que pre­sen­ten un frag­ment de 5.100 m/s dins del cicle Grec. No podran ser a la mani­fes­tació que, per just una hora després, està con­vo­cada davant les esca­les del Grec, però dei­xen clara la seva adhesió. La revin­clada política (entre l’Ajun­ta­ment i la Gene­ra­li­tat) per un pas en fals del Pro­ci­cat ha apel·lat a una sor­tida al car­rer i a les xar­xes. en bloc, de la cul­tura (no només la de les arts en viu i el cinema, sor­to­sa­ment). El Grec del 1976 el van aixe­car els actors i els direc­tors, quasi de forma assem­bleària. Aquest cop, al 2020, l’ha defen­sat i pro­te­git el sec­tor (artístic i empre­sa­rial). Entre els cen­te­nars de per­so­nes que van tallar el car­rer davant del Grec i pro­cu­rant man­te­nir distància de segu­re­tat hi havia una amal­gama d’actors de molt vari­ada gamma. Des de la direc­tora de l’Ins­ti­tut del Tea­tre, Magda Puyo, i l’exdi­rec­tor del Grec Ramon Simó, a intèrprets que sovin­te­gen sales peti­tes. Del camp de la dra­matúrgia i direcció com Alícia Gorina, Jordi Prat i Coll, Pep Pla, Carla Rovira, Pablo Ley. Entre molts des que pas­sa­ven i cla­ma­ven “la cul­tura és segura” men­tre no començava el seu espec­ta­cle del fes­ti­val. També cot­xes pitant, còmpli­ces. No hi havia cap presència del Grec ofi­cial per des­mar­car-se d’una mani­fes­tació que agraïen però no havien con­vo­cat. La pressió dels empre­sa­ris es va dei­xar sen­tir als des­pat­xos i a les xar­xes. Pot­ser no hi ha un lobby uni­forme, però sí que hi ha una deter­mi­nació a posar línies ver­me­lles i anar recu­pe­rant camp per­dut, metre a metre. Hi ha molt a recu­pe­rar (ja és casu­a­li­tat que la peça de Joan Català es tituli 5.100 m/s.
Núria Guiu expli­cava en la roda de premsa d’ahir que, quan va anar dilluns al matí al CCCB (cons­ci­ent que no es podia estre­nar), es va tro­bar tècnics tre­ba­llant. Creia que des­mun­ta­ven. Li van dir que no, que ells mun­ta­ven fins que no hi hagués algú que els ho impedís. Aquesta era l’acti­tud. També Cesc Casa­desús, direc­tor del Grec, reco­nei­xia sor­presa en veure que dilluns a la nit el públic havia assis­tit al tea­tre, quan feia un parell d’hores que, apa­rent­ment, s’havia resolt el con­flicte. La cul­tura és segura i hi ha ganes de donar-li empenta, deia satis­fet.
Joan Català pre­sen­tarà el seu 5.100 m/s al Mer­cat de les Flors la tem­po­rada vinent. Però el que va ense­nyar dilluns ja era molt sug­ge­ri­dor. En mitja hora ense­nyava el perímetre del metall; pràcti­ca­ment ni el toca­ven. Però es per­cep la mateixa sen­si­bi­li­tat que els seus dos ante­ri­ors mun­tat­ges: Pelat(a par­tir d’un tronc pelat) i Menar (amb unes cor­des). Ara vol tre­ba­llar el ferro, que és l’ofici de la família, i per això hi ha l’enclusa omni­pre­sent i les plan­xes. Una barra d’uns cinc metres ser­veix per fer equi­li­bris i sobre­tot jugar amb la fron­tera i el límit. La sono­ri­tat es des­plega prin­ci­pal­ment en directe micro­fo­nant peces de ferro. Molt de ferro, però, en canvi, molt més aire. Com amb el Grec, una amenaça de pes ha cata­pul­tat l’entu­si­asme per la cul­tura.

+ info – publicat per
Jordi Bordes – Barcelona
elpuntavui.cat

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...