26 de març 2014

Transgressió i compromís



publicat per
22 de març de 2014
José Carlos Sorribes

Caryl Churchill reflexiona de manera crítica a 'El setè cel' sobre els valors dominants

Primer acte 8
Els intèrprets, amb Arnau Marín al capdavant, en la part situada a l'Àfrica colonial del XIX.
Caryl Churchill (Londres, 1938) és una de les dramaturgues britàniques més representades a l'àrea anglòfona. Del seu prestigi en parla que va ser el 1974 la primera directora resident del Royal Court Theatre. Aquest aval no li ha servit per ser una autora representada a Catalunya. La Beckett, que ja va estrenar el 2003 la seva obra Lluny, recupera ara El setè cel, una peça escrita el 1979. «Tenim una assignatura pendent pel paper que ha ocupat en la dramatúrgia europea contemporània», argumenta Toni Casares, director de la sala.

La recuperació arriba gràcies a l'esforç i la valentia, segons Casares, d'una companyia, Teatre de l'Enjòlit, capaç d'enfrontar-se a una obra «pròpia del TNC» per la seva complexitat i condicions de representació. Aquesta complicació s'explica per una peça amb dos actes molt diferents, amb 15 personatges (vuit d'època) i un salt en el temps entre aquestes dues parts d'un segle, que en la percepció dels seus personatges és de 25 anys. Churchill està considerada, no de manera gratuïta, una dramaturga transgressora amb un teatre no naturalista i d'aire brechtià.

Marxista i feminista

La innovació estilística és indissoluble d'una postura política inequívoca. Churchill és un autora marxista i feminista que a El setè cel critica els valors imperants en la societat occidental, amb l'educació, la família i la sexualitat en primera línia. Si el primer acte se situa a l'Àfrica colonial del XIX, el segon transcorre el 1979. «El recurs li serveix per deixar patent que els valors victorians no havien quedat gaire lluny», assenyala Glòria Balañà Altimira, la directora convocada aquesta vegada per Teatre de l'Enjòlit, un grup d'actors. «Són dues obres en una, amb codis diferents, però una no s'entén sense l'altra. La primera és com una comèdia i la segona és més estàtica, més de personatges », diu la directora.


Els 15 personatges estan interpretats per 7 actors (Albert Alemany, Elies Barberà, Jenny Beacraft, Arnau Marín, Marta Montiel, Lluís Olivé i Teresa Urroz) d'una companyia que va triomfar amb els seus muntatges anteriors al Tantarantana: Corrüptia, una regió de l'Est i Si no ens paguen, no paguem! Ara, amb la coproducció de la sala La Planeta de Girona, busquen un salt en el seu camí amb un text de 1979 que avui, segons Arnau Marín (actor i traductor) continua sent «modern».

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...