
www.elperiodico.com
9 de setembre de 2006
• L'actor, que acusa Gallardón de fer-lo fora, rep el suport del món teatral
al Capitol.
Foto: ELISENDA PONS"
Pepe Rubianes, durant una de les representacions del monòleg Rubianes, solamente al Capitol.
CÉSAR LÓPEZ ROSELL
BARCELONA
La polèmica no amaina. La renúncia de Pepe Rubianes a estrenar al Teatro Español de Madrid Lorca eran todos, a causa de les pressions i amenaces de la ultradreta, va ampliar ahir el debat del món polític i teatral. En plena allau d'opinions, en la seva immensa majoria favorables a preservar la llibertat d'expressió i artística, l'actor i director va mantenir ahir la seva postura de mostrar a Madrid el resultat del seu treball amb aquesta obra sobre el poeta. "El públic madrileny té el dret de jutjar aquest muntatge", va dir a Barcelona. I com a solució va plantejar la possibilitat de representar-la en un teatre privat.L'actor va destacar que, fins al moment, la presentació de l'obra en diferents ciutats espanyoles no li havia creat cap problema i va tornar a atribuir a una campanya de "la dreta més rància" la situació creada a Madrid.
OFERTA DE CCOO
L'actor, que ahir a la nit va actuar a Olot amb el monòleg Rubianes, solamente, va agrair l'oferta que li havia fet CCOO per representar Lorca eran todos a l'auditori del sindicat i va afegir que està disposat a escoltar ofertes que li puguin arribar de teatres privats.Rubianes va explicar que no hauria retirat l'obra de la programació de l'Español si no hagués estat per l'estat de depressió en què es trobava la regidora d'Arts de l'Ajuntament de Madrid, Alicia Moreno. Aquest fet i la possibilitat que Mario Gas presentés la dimissió van ser el detonant de la seva decisió. Els centenars de trucades i correus electrònics rebuts, alguns d'ells molt amenaçadors, van arribar a crear un gran estat d'"ansietat" a Moreno. La regidora va demanar ahir que es calmessin les aigües, ja que la dimissió de Gas "seria una derrota de tots els espanyols".Encara que Rubianes va insistir que la decisió de renunciar a l'estrena de l'obra a l'Español havia estat seva, va atribuir a l'alcalde Ruiz-Gallardón part de la responsabilitat. "Jo me n'havia anat, però ell m'havia fet fora de la programació", va dir a la Ser. I també va atribuir l'actitud de l'alcalde a les pressions de sectors ultradretans.Les mostres de suport a l'actor de teatres catalans i de tot Espanya es van repetir durant tot el dia. El món escènic va ser un clam en defensa de la llibertat d'expressió i contra la censura. També es van multiplicar les peticions a favor de la continuïtat de Mario Gas al capdavant del teatre municipal madrileny.Iñigo Ramírez de Haro i Leo Bassi, dos creadors que van rebre pressions similars a les que han provocat la retirada de Lorca eran todos, van qualificar la situació creada per la suspensió del muntatge com un "triomf dels terroristes".En l'àmbit polític les reaccions no s'han fet esperar. El grup socialista de l'Ajuntament de Madrid va reclamar ahir "la dimissió de la regidora de les Arts, Alicia Moreno, i del director del Teatro Español, Mario Gas". El portaveu adjunt del grup, Oscar Iglesias, va considerar que l'alcalde Alberto Ruiz-Gallardón "ha sucumbit davant les pressions de la dreta".Després d'aclarir que al PSOE li semblen "inoportunes" les declaracions que Rubianes va fer sobre Espanya, Iglesias va insistir que els socialistes estan en contra d'aquesta censura: "Gallardón està demostrant que les seves idees coincideixen amb les de la dreta més recalcitrant".Per un altre costat, la ministra de Cultura, Carmen Calvo, va dir que "és molt greu que tres artistes s'hagin sentit pressionats a Madrid els últims anys", referint- se a l'agressió de la qual van ser víctimes el dramaturg Iñigo Ramírez de Haro i l'actor Fernando Incera per Me cago en Dios, i la col.locació d'un artefacte explosiu al Teatro Alfil, on Leo Bassi representava Revelación. A parer seu, "les institucions han de tenir una activitat positiva, ja que quan se cedeix davant les pressions, el missatge que s'envia estableix un precedent realment molt greu".Una opinió molt diferent és la que va expressar el líder del Partit Popular de Catalunya (PPC), Josep Piqué, que va recolzar la decisió de no contractar Rubianes al.legant que "és evident que el que va dir i va fer era absolutament intolerable". Piqué va eximir totalment de culpa el consistori a l'assegurar que "cadascú ha d'assumir les conseqüències derivades dels seus actes". I va afegir que "una cosa és la llibertat d'expressió i una altra és que en un mitjà de titularitat pública es puguin arribar a dir els disbarats que va dir aquest senyor". El secretari general del PP, Ángel Acebes, també va opinar ahir que l'ajuntament "ha fet el que és correcte".
DOBLE AFUSELLAMENT
Per la seva part, el president de CiU, Artur Mas, va demanar a Ruiz Gallardón "més respecte a la llibertat d'expressió, encara que de vegades no li agradi el que li diuen". Pel candidat a la Generalitat, la decisió de l'alcalde "diu molt poc a favor de la mentalitat oberta i del cosmopolitisme" del qual, al seu entendre, "sempre presumeix el dirigent popular". El líder de CiU va recomanar a aquests censors "una reflexió interna per no creure's tant el melic del món".I el president d'Esquerra (ERC), Josep-Lluís Carod-Rovira, va afirmar que "aquest atac a la llibertat d'expressió i la llibertat artística és propi de dictadures del segle passat. En certa manera, és com si haguessin afusellat Lorca dues vegades".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada