Publicat per
17 de març de 2016
Brain, cervell, així es diu el nou espectacle
del mag Hausson que té una particularitat: tota la màgia l'ha de fer el públic.
“Al principi de l'espectacle faig dos números per justificar el sou. La resta,
tot ho fan els espectadors”. O això és el que sembla. És el públic el que
endevina les cartes, escull l'únic globus que pot elevar-se, encerta mitjançant
sumes esotèriques el nombre del telèfon mòbil que sosté un altre espectador, en
aquest cas, un altre col·lega. Es diu Brain perquè el mag ajuda al fet que es
manifesti el poder cerebral de l'espectador.
La confiança de Hausson en la capacitat del
públic per desenvolupar de forma immediata el seu costat màgic és absoluta
perquè deixa que un espectador triï entre quatre trepants l'únic que no
funciona. El problema és que la prova es farà intentant trepanar el crani del
mag en excedència. “El mag és el primer sorprès del que és capaç de fer el
públic”, diu Hausson. I òbviament, al final, qui ha d'aplaudir és el mag
convocant “per l'espectacle que m'han ofert”
Una dificultat de l'espectacle és que demana
constantment la participació del públic. “I el públic n'està escarmentat,
perquè alguns mags l'han utilitzat per convertir-los en pallassos del seu
espectacle. Hi ha reticències a participar perquè s'ha abusat del públic com a
element de l'espectacle”. Hausson sempre ha tingut molt respecte als
espectadors.
Aquesta delegació de l'efecte màgic en
l'espectador no és inèdita. Una altra cosa és convertir-la en l'argument
central de l'espectacle. Juan Tamariz va fer diverses desenes de programes
radiofònics a M-80 en els quals dictava els conjurs que l'oïdor havia de
realitzar amb objectes propis. Si l'oïdor complia exactament amb el ritu que li
proposava el mag des de l'emissora... es produïa l'efecte màgic. Tamariz ho va
anomenar verbimagia. El mateix David Copperfield, quan va visitar Barcelona,
aconseguia el moment més poètic del seu espectacle quan abandonava la gran maquinària
i proposava als milers d'assistents al Sant Jordi que maneguessin i
descartessin de determinada manera una baralla de cartes que havien trobat a la
seva localitat. Al final, una gran majoria, excepte els desobedients, acabava
només amb la carta de la Lluna a les seves mans. “En aquests casos, es tracta
de traslladar la responsabilitat a l'espectador. Tu hi ets únicament per
indicar el que ha de fer”. A Brain, l'auxili del mag ha de ser més potent.
Hausson cita el públic a la sala petita de La Seca a partir del 30 de març. 50
persones per a una màgia de càmera.
Coincidint amb aquesta proposta, Hausson
publicarà un llibre –Guía práctica del ilusionismo, Redbook Ediciones–. Hi ha
una reflexió inicial sobre la concepció d'un espectacle i després 65 jocs amb
una explicació comprensible de la seva rutina perquè el lector, de nou, pugui
fer màgia amb cartes, monedes, mocadors, gomes i altres utensilis domèstics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada