8 octubre 2006
L'actor inaugura el festival de Girona amb 'Informe para una academia'
José Luis Gómez.
José Luis Gómez.
GONZALO PÉREZ DE OLAGUER
GIRONA
Bona arrencada. Ovacions i visques per a José Luis Gómez després de la seva brillant interpretació d'Informe para una academia, de Franz Kafka, l'obra que va obrir, divendres passat a la nit, al Teatre de Salt, la 15a edició del festival Temporada Alta. Fins al pròxim 6 de desembre, aquesta mostra internacional presentarà 69 obres de teatre, música i dansa, procedents de 17 països, i posarà a la venda 35.000 localitats als vuit espais (a Girona, Salt i Celrà) que utilitza.Divendres, la sala del Teatre de Salt es va omplir completament. L'ambient previ era d'expectació inusitada. Al final, Gómez, suat i feliç, va encaixar amb emoció les ovacions d'un públic entre el qual es comptaven alguns espectadors que van veure el muntatge i la interpretació del fenomenal actor andalús en el desaparegut teatre Capsa de Barcelona l'any 1974. Va ser aquella la seva esplèndida carta credencial per entrar a la capital catalana.
ELS EMIGRANTS
Aquesta nova producció té poc a veure amb aquella dels anys 70, excepte el text original, al qual se li han afegit tres textos més curts del mateix Kafka. Gómez va deixar clar de què va Informe para una academia: "És una reflexió sobre una cosa que afecta els que pateixen processos d'assimilació, sempre dolorosos, com els passa als emigrants".La lectura de José Luis Gómez de l'obra de Kafka és una clara metàfora de la vida humana, una reflexió sobre la llibertat. Ell fa del discurs del simi capturat a l'Àfrica i traslladat a Europa un crit sobre l'alt cost d'una adaptació forçada en honor de la supervivència. "Planteja una reflexió sobre el preu que tots hem de pagar per aconseguir la imprescindible acceptació social", certifica l'intèrpret andalús.A l'escenari va aparèixer un Gómez agegantat, amb una envejable projecció de la veu i una impactant caracterització. Després, en els habituals cercles després de l'estrena, els espectadors certificaven aquests punts i polemitzaven sobre altres aspectes del muntatge.
IMPRESSIONANT RELAT
A diferència de la seva versió dels anys 70, en aquesta ocasió l'actor juga en tot l'escenari i el seu impressionant relat no el diu directament al públic, com en qualsevol altre monòleg habitual. El silenci que va imperar a la sala es va trencar en determinats moments amb rialles plenes de complicitat, en un muntatge suggerent en què el mateix Gómez juga amb la seva condició d'actor. La resposta del públic va ser determinant: a escena hi havia un actor extraordinari.Temporada Alta va presentar també divendres, a La Sala La Planeta de Girona, Temps mort, un espectacle amb dramatúrgia i direcció de Joan Solana. En escena apareixen sis dones que fugen de Sarajevo i lluiten pel seu propi destí.Demà està prevista la inauguració a Girona del restaurat Teatre Municipal, que ha estat tancat durant sis anys, amb un muntatge original d'Àlex Rigola. El director utilitza sis esplèndids actors catalans --Pere Arquillué, Andreu Benito, Francesc Orella, Josep Maria Pou, Jordi Bosch i Lluís Homar-- per escenificar el monòleg de Bernard-Marie Koltès La nit just abans dels boscos. Serà, sense cap mena de dubte, una funció irrepetible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada