26 de gener 2009

Albà i Fernández de Natzaret


www.vilaweb.cat
21 de gener de 2009

Els dos actors protagonitzen «El Messies», una hilarant comèdia que s'estrena demà al Teatre Bartrina de Reus

NATÀLIA BORBONÈS
Reus
El Centre d'Arts Escèniques de Reus (CAER) estrena demà El Messies, una comèdia escrita pel guionista, director i actor britànic Patrick Barlow que ofereix una visió peculiar, surrealista i molt hilarant sobre les circumstàncies del naixement de Jesús de Natzaret. Interpretat pels populars actors Toni Albà i Fermí Fernández, i amb el contrapunt musical de la soprano Elena Roche, el muntatge és una comèdia «pura i dura, que no té cap pretensió de reivindicació sociològica i que només vol divertir el públic», segons defineix l'espectacle el seu director, Roger Peña. Els dos actors es desdoblen en una vintena de personatges per posar en escena una obra trepidant escrita per un dels màxims representants de la comèdia britànica contemporània.


+ Fermí Fernández i Toni Albà, en un moment d'un dels assajos de l'obra al Teatre Bartrina. Foto: JUDIT FERNÁNDEZ
Amb una obra pràcticament inèdita a Catalunya i l'Estat espanyol, Patrick Barlow està considerat un dels mestres de l'humor britànic. Té una prolífica trajectòria en l'escriptura de dramatúrgia teatral i guions televisius, en què exhibeix un humor absurd i molt surrealista, que frega l'astracanada moltes vegades, i que té molts punts de contacte amb el del grup Monty Python, un dels exponents clàssics de la comèdia britànica. Roger Peña s'ha decidit ara a traduir i dirigir una de les obres de Barlow, El Messies (Jesus coming soon), un repte que ha accedit a produir el CAER i amb què enceta la programació del 2009. El Messies transcorre en el període de temps que va des de l'albirament de l'estrella que anuncia als Reis Mags l'adveniment del Messies i el naixement de Jesús: «No és ni cap revisió iconoclasta d'aquell episodi ni tampoc cap burla a la tradició cristiana. El Messies és una broma, una poca-soltada teatral amb què Barlow es riu del mort i de qui el vetlla», adverteix Peña.

Toni Albà i Fermí Fernández són els dos actors que expliquen aquesta història. I ho fan posant-se en la pell de dos pallassos, el seriós i el beneit, que a la vegada es desdoblen en una vintena de caracteritzacions, entre les quals hi ha la de pastorets de la muntanya, àngels celestials o uns molt quotidians Josep i Maria de Natzaret. D'aquesta manera, i sempre sota la clau de l'humor, desfilen per l'escenari moments tan divertits com les presumptes converses de matrimoni que podrien haver mantingut Josep i Maria o els conflictes derivats de l'ocupació dels territoris jueus per part de Roma. Aquest fregolisme constant, aquests canvis continus i vertiginosos de personatges que exhibeixen Albà i Fernández, només és possible amb la complicitat absoluta que mantenen els dos actors dalt de l'escenari. Tots dos destaquen les dificultats que han tingut per dominar el text, que és «molt complicat i està farcit de diàlegs que són pràcticament síl·labes», o per mantenir la serenitat en les situacions absurdes i humorístiques que interpreten. «Encara no he aconseguit assajar sense haver de parar un moment o altre per riure», apunta Fermí Fernández. Però els dos intèrprets no estan sols a l'escenari. Els breus moments de descans que tenen els proporciona la soprano tarragonina Elena Roche, la responsable d'enllaçar les escenes del muntatge amb la interpretació a capella de diversos fragments del Messies de Haendel i un vals de l'òpera La bohème.

El Messies s'estrena demà a les nou del vespre al Teatre Bartrina de Reus, escenari on es podrà tornar a veure l'obra divendres i dissabte a la mateixa hora. Després, és possible que el muntatge comenci una gira per diverses poblacions de les comarques tarragonines. L'objectiu final del CAER és poder presentar el muntatge a Barcelona la propera tardor.`

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...