29 de maig 2008

Paula Blanco assajava 'El rei Lear' per al Grec i el TNC la va avisar d'urgència per a l'estrena de la mateixa obra, però en castellà



www.elperiodico.cat
25 de maig de 2008

• Tot per un accident de l'actriu titular

MARTA CERVERA
BARCELONA

A l'òpera les grans oportunitats sorgeixen en els moments més inesperats a l'haver de substituir in extremis primeres figures. A Paula Blanco, actriu de Tossa de Mar de 23 anys, li ha passat una cosa semblant. Mentre divendres assajava El rei Lear, de Shakespeare, en català, a les ordres d'Oriol Broggi, li va arribar un encàrrec d'emergència. Li demanaven interpretar el mateix personatge que preparava, Cordè- lia, en el muntatge que el Centro Dramático Nacional (CDN) estrenava al Teatre Nacional de Catalunya (TNC) aquella mateixa nit.
"Quan Broggi em va preguntar si volia anar al TNC a actuar vaig pensar que estava de broma", explica Paula Blanco. "Va ser tan intens el que vaig viure ahir per divendres, hi havia tantes condicions adverses, que ni vaig tenir temps de posar-me nerviosa o pensar que podia sortir malament. Vaig assajar a la tarda i a la nit estrenava. Sort que tots els companys em van ajudar", afegeix, feliç, aquesta atrevida actriu, després de superar la prova amb nota a jutjar pels aplaudiments i les felicitacions. Fins i tot Miryam Gallego, a qui substitueix, va tenir el detall de trucar-li per donar-li ànims. Gallego, que es va lesionar durant un assaig, tornarà a les funcions dimecres si els metges li donen l'alta.

Amb 'pinganillo'
La companyia madrilenya fa dos mesos que representa l'obra, tot al contrari que Blanco, que es va tirar a la piscina amb l'ajuda de la resta d'actors, conscients que la seva companya, sense temps per aprendre's la versió de Juan Mayorga, depenia d'un pinganillo per sortir- se'n. "La compenetració amb Ángel Ojea, l'ajudant de direcció, va ser clau. Vaig sentir que respirava igual que jo. Va ser genial", diu, en referència a la persona amb qui ahir continuava assajant l'articulació i la dicció en castellà.
Per sort, el seu personatge, encara que vital per a la peça, no és dels que tenen més text. "El meu treball per a la Cordèlia que faré amb Broggi em va ajudar en part, però no gaire, perquè són versions diferents", explica Blanco, que aquesta temporada va participar a La Plaça del Diamant. "La Cordèlia de Broggi és més dolça i ingènua. A més, aquesta és en castellà i en prosa, i la que preparo per al Grec, en català i en vers".
Gerardo Vera, director del muntatge del CDN, li va explicar de manera molt concisa com veia el seu personatge. "Encara que tenia dubtes, vaig pensar a resoldre'ls sola. Al cap i a la fi, el més important que havia de fer era parar-me a les marques, dir el text i que la gent m'entengués. Si podia expressar alguna cosa més, perfecte, si no, que ho fessin els altres", explica amb humilitat, ja que el seu personatge és fonamental. És la filla que fa raonar l'embogit rei Lear.
A falta d'uns crèdits per graduar-se a l'Institut del Teatre, Blanco ha demostrat amb aquest cover que té taules de sobres.

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...