15 de febrer de 2007
• Eduardo Vasco emmarca l'obra de Tirso de Molina en una escenografia pictòrica
IMMA FERNÁNDEZ
BARCELONA
Considerada una de les comèdies més brillants del segle d'or espanyol, Don Gil de las calzas verdes, de Tirso de Molina, arriba aquesta nit al Teatre Nacional de Catalunya (TNC) en una producció de la Compañía Nacional de Teatro Clásico que el director, Eduardo Vasco, veu com "una successió de quadros que reflecteix l'herència estètica d'una època fascinant". Datada el 1616, Don Gil és, per a Vasco, "el sostre de la comèdia d'embolics del barroc, l'últim pas de rosca" d'un dramaturg discret que, seguint l'estela de Lope de Vega, va fer una obra "bellíssima amb un alt grau de poesia".La història arrenca com un drama d'honor: Don Martín incompleix el compromís matrimonial amb Doña Juana, una senyora de Valladolid que desplegarà tot el seu enginy --el travestisme que dóna títol a la peça-- per recuperar el seu home.
Considerada una de les comèdies més brillants del segle d'or espanyol, Don Gil de las calzas verdes, de Tirso de Molina, arriba aquesta nit al Teatre Nacional de Catalunya (TNC) en una producció de la Compañía Nacional de Teatro Clásico que el director, Eduardo Vasco, veu com "una successió de quadros que reflecteix l'herència estètica d'una època fascinant". Datada el 1616, Don Gil és, per a Vasco, "el sostre de la comèdia d'embolics del barroc, l'últim pas de rosca" d'un dramaturg discret que, seguint l'estela de Lope de Vega, va fer una obra "bellíssima amb un alt grau de poesia".La història arrenca com un drama d'honor: Don Martín incompleix el compromís matrimonial amb Doña Juana, una senyora de Valladolid que desplegarà tot el seu enginy --el travestisme que dóna títol a la peça-- per recuperar el seu home.
UNA DONA TRANSGRESSORA
"Doña Juana és una dona transgressora, capaç de fer qualsevol cosa per recobrar l'honor i l'amor perduts", va resumir el director madrileny, que va destacar la capacitat de l'autor per traçar uns personatges que, "lluny de ser titelles, es mouen per les seves bones raons".Aprofundir en les motivacions d'aquests personatges va ser el repte per a la protagonista, Montse Díaz, en el triple paper de Doña Juana, Don Gil i Doña Elvira. "Per diferenciar les tres interpretacions, només podia fer-ho des de l'interior, furgant en les seves raons ", va declarar Díaz, que va jutjar "al.lucinant" que Tirso de Molina, pseudònim del fra Gabriel Téllez, "s'atrevís a escriure unes escenes d'humor eròtic així".Miguel Cubero, Pepa Pedroche, Joaquín Notario i Jordi Dauder figuren entre els 18 actors de l'obra, que, amb vestuari de Lorenzo Caprile, prosseguirà la gira per Espanya després de passar pel TNC.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada